Gaat DNA van je voorouders ooit verloren?

Van beide ouders heb je 50% DNA geerfd, van je grootouders 25% en zo verder. Maar aangezien het DNA bestaat uit moleculen en niet een oneindig deelbaar fenomeen, gaat er ooit DNA verloren? Zijn er voorouders waarvan ik geen enkel DNA meer van heb?

Als ik ga kruisen voor een bepaalde eigenschap bijv.:
P AA x aa
F1 Aa x Aa
F2 aa

Is nu in de F2 generatie DNA verloren, heeft F2 geen DNA meer van P? Dit is slechts één eigenschap maar kan het na vele generaties zo zijn dat een persoon geen DNA meer heeft van één voorouder?
Of is het veel complexer en heb je DNA van iedere voorouder?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1K
Thecis
7 jaar geleden
Houd er rekening mee dat een mens 23 chromosoomparen heeft. Binnen elk chromosoom HEEL veel baseparen (dat is dus DNA). De kans dat er geen enkel DNA van verre voorouders meer tussen zit, is daardoor heel erg klein, zodanig klein dat je het bijn 0 kan noemen.
erotisi
7 jaar geleden
de dominante alllelen van voorouders zullen wel heel lang bij je blijven

Antwoorden (1)

Nee, er blijft altijd wel DNA van je voorouders in je. Al wordt die hoeveelheid elke generatie kleiner.