Wat is het nut van haften (eendagsvliegjes)?

Bijen en andere insecten zijn nuttig voor bestuiving en nog wat andere dingen in de natuur, maar wat is het nut van eendagsvliegjes?

Eendagsvliegjes kunnen niet eten en gaan binnen enkele uren of een dag al dood.
Zijn deze vliegjes ergens nuttig voor?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (2)

Zoals zoveel dieren, dienen ze ook als voedsel. Voor insecteneters bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het begrip "nut" is overigens een menselijk denkbeeld waarbij de mens centraal staat in de natuur. Dit is echter een zeer relatief begrip in de biologie. In de natuur hoeft iets geen nut te hebben. Alle levende wezens zijn erop uit om zich voort te planten en daarvoor maken ze gebruik van opportuniteiten die door hun omgeving wordt aangeboden.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Als ik het goed begrijp zijn ze alleen voedsel voor andere dieren maar doen ze verder 'niks'?
SimonV
7 jaar geleden
Hun "nut" is "leven", verder doen ze niet iets wat voor ons interessant kan zijn.
Vissers gebruiken ze als aas om forellen te vangen.
Het nut van eendagsvliegen is, dat ze sex hebben en eitjes leggen.
De larven (officieel: nimfen) van eendagsvliegen leven zeer lang, maar alleen in de korte fase als eendagsvlieg kunnen ze voor nageslacht zorgen.
tinus1969