Wat is het verschil tussen adrenaline en noradrenaline?

Ik kan het niet zo 1,2,3 bevinden behalve dat noradrenaline zorgt voor emotionele effecten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
22.7K
erotisi
7 jaar geleden
https://drogespieren.nl/hormonen/wat-is-noradrenaline

Antwoorden (2)

Adrenaline is een hormoon dat in je bloed zit; noradrenaline is een neurotransmitter in je hersenen en zenuwstelsel. De algemene functies zijn verwant: Opwinding, activiteit, fight-or-flight reacties, en wat daar voor nodig is.
tinus1969
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Is adrenaline niet ook een neurotransmittor?
Wat is het verschil tussen adrenaline en noradrenaline?
Adrenaline of epinefrine is een hormoon en een neurotransmitter of overdrachtstof. Het is een catecholamine (een chemische verbinding) die wordt geproduceerd in het bijniermerg en in sommige zenuwcellen.

Noradrenaline komt als neurotransmitter voor in de hersenen, en in de zenuwuiteinden van het sympathische of orthosympathische zenuwstelsel. Als hormoon wordt hij in het bijniermerg geproduceerd, waar de werking te vergelijken is met adrenaline.

Noradrenaline kun je deels met adrenaline vergelijken, maar toch hebben ze uiteindelijk een ander effect. Noradrenaline zorgt bijvoorbeeld veel meer voor emotionele effecten dan adrenaline dat doet. Iemand bij wie het noradrenalineniveau heel hoog ligt, kan last krijgen van angst- en paniekaanvallen en is sneller opgewonden of gespannen.

Noradrenaline wordt daarnaast razendsnel door je lichaam afgebroken, terwijl adrenaline een stuk langer in je lichaam blijft.
Noradrenaline heeft nog een andere belangrijke werking: het werkt namelijk ook als neurotransmitter die signalen afgeeft aan je hersenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met dank aan Erotisi
https://drogespieren.nl/hormonen/wat-is-noradrenaline