Hoe filteren walvissen het water zodat ze alleen plankton binnen krijgen?

Ik heb een project voor school, om onderzoek naar een dier te doen die een speciale eigenschap heeft.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Antwoorden (1)

Lang werd gedacht dat baleinen als een soort zeef werken, die het voedsel voor de walvis filteren. Dat blijkt anders te liggen. Balein bestaat uit keratine, het eiwit dat ook in haar en nagels zit. In de walvisbek vormt het eiwit grote – continu groeiende – platen, elk met een vezelige kern die tussen twee gladde buitenplaten ingeklemd zit. Walvissen hebben gemiddeld 300 van deze structuren aan beide kanten van hun bek zitten, loodrecht op de stroomrichting van het water dat de bek in komt. De walvissentong slijt de binnenkant van de baleinen af, waardoor krill en ander voedsel makkelijker blijft hangen.
fremar