Door er op te schijnen met een sterke lamp.

Een onbevrucht ei zal helder zijn. Bij een bevrucht ei zie je duidelijk een donker vlekje en bloedvaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een vroeg stadium met een schijnwerper achter het ei, schijnen richting jou met het ei ertussen ....als er een donkere vlek te zien is ...is het ei bevrucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het ei 6 dagen oud is, kun je het schouwen met een schouwlamp. Dan kun je het embryo zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een paar dagen (5 ongeveer) kun je een netwerk van aders zien als je er met een lamp doorheen schijnt, hij moet dan wel bebroed zijn, anders is het al afgestorven. Het voorbeeld is van een papegaai, maar heeft hetzelfde effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boer kan niet zomaar zien of een ei bevrucht is. Pas als een hen ongeveer vijf dagen op de eieren heeft gebroed, kan een boer zien of het eitje bevrucht is. Dit doet hij door er een lamp onder te houden. Is het ei donker van binnen dan is die bevrucht en is die licht van binnen, dan niet. Bevruchte en bebroede eieren zullen na een dag of 5 een netwerk van adertjes vertonen.

Pluimveehouders die broedeieren produceren, verzamelen alle eieren. De eieren gaan naar een broederij, een bedrijf waar eieren uitgebroed worden, waar ze vijf dagen in een voorbroedkast liggen. Hierna gaan de eieren door een machine die kan ´zien` of een eitje bevrucht is. De onbevruchte eieren worden eruit gehaald en de bevruchte eieren worden verder uitgebroed.

Toegevoegd na 4 minuten:
De volgende site laat heel goed zien hoe een ei zich ontwikkeld tijdens het broeden.
http://www.goeievraag.nl/vraag/kippenei-bevrucht.53949
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je een klein zaklampje (schouwlampje) nodig. Als je die er aan 1 kant opzet dan kun je bij een bevrucht ei de adertjes zien lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hen, een vrouwtjeskip, maakt in 25 uur één ei. Het ei begint als een klein geel balletje, de dooier. Deze zakt naar beneden door de eileider die 75 centimeter lang is. Onderweg wordt eiwit om het gele balletje gevormd, daarna twee vliezen en als laatst de eierschaal. Over de schaal doet de kip het langst, maar liefst 20 uur! De voorkant van het ei wordt puntig en de achterkant kant stomp.

Een boer kan niet zomaar zien of een ei bevrucht is. Pas als een hen ongeveer vijf dagen op de eieren heeft gebroed, kan een boer zien of het eitje bevrucht is. Dit doet hij door er een lamp onder te houden. Is het ei donker van binnen dan is die bevrucht en is die licht van binnen, dan niet.

Pluimveehouders die broedeieren, eieren waar nieuwe kuikentjes uit kunnen komen, produceren, verzamelen alle eieren. De eieren gaan naar een broederij, een bedrijf waar eieren uitgebroed worden, waar ze vijf dagen in een voorbroedkast liggen. Hierna gaan de eieren door een machine die kan ´zien` of een eitje bevrucht is. De onbevruchte eieren worden eruit gehaald en de bevruchte eieren worden verder uitgebroed.

Hennen maken niet iedere dag een ei. In december en januari nemen ze even een pauze om op adem te komen voor het voorjaar. Een hen legt dus ongeveer 300 eieren per jaar.
Van alle eieren die in de hele legperiode zijn gelegd, is ongeveer 80 procent bevrucht. Als de kippen en hanen nog jong zijn, is dit percentage vrij gemakkelijk te halen. Maar als vooral de haan ouder en krakkemikkig wordt, bevrucht hij zijn kippetjes niet meer. Als de kippenboer de oude haan niet zo vervangen, zouden de hennen allemaal onbevruchte eieren leggen.