Wat is het meest geëvolueerde organisme?

Als ik bijv. aan een krokodil of schildpad denk dan heb ik het idee dat deze dieren er pakweg 100 miljoen jaar geleden er ongeveer hetzelfde uit zagen als nu (ik weet overigens niet of dat klopt).

Maar is er iets te zeggen over het organisme wat het meeste is geëvolueerd?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Misschien is de krokodil en het schildpad wel d beste vorm zoals ze nu zijn.

Antwoorden (1)

Alle organismen die op dit moment leven, zijn de meest geëvolueerde versie van dat organisme, van de simpelste bacterie tot en met de mens.

Evolutie is namelijk geen "wedstrijd", geen "ladder" naar een steeds "hogere" ontwikkeling, maar een door omstandigheden veroorzaakte aanpassing aan die omstandigheden. En alles wat nu leeft, is het best aangepast aan deze omstandigheden. En nog voortdurend in ontwikkeling, want omstandigheden zijn niet stabiel en soorten dus ook niet.

De enige maatstaf die je zou KUNNEN hanteren om een "ladder van evolutie" op te merken, is te zien hoe lang organismen al min of meer in onveranderde vorm voorkomen. Maar dat betekent niet dat ze "dus" nog een lange weg te gaan hebben om "verder" te ontwikkelen ofzo. Dan zou het meest recente organisme misschien de meest geëvolueerde versie kunnen zijn, maar ik acht de kans groot dat het dan om een bacterie of eencellige gaat ;-)

"De mens" is een vrij recente verschijning op het toneel dat aarde heet , maar dat impliceert niet dat die dus ook het beste is wat evolutie te bieden heeft. Noch dat we zijn "uitgeëvolueerd". (Velen mogen dat echter graag geloven. Vooral gelovigen die de mens buiten de evolutie plaatsen , ALS ze al kennis van de evolutietheorie aanvaarden.) Vooral waar het onze "voorsprong" op onze naaste verwanten, de mensapen betreft. Al kun je je ook weer afvragen hoe groot die voorsprong nu precies is....als ze geen last van ons hadden, hadden ze het vermoedelijk een stuk beter voor elkaar.