Is het nakietelen op de huid alleen een psychisch gebeuren of ook een locaal gebeuren?

Stel er loopt een vlieg over je huid. Dat kriebelt een beetje. Na een tijde vliegt die weg, maar het kriebelen houdt nog een tijdje aan. Is dat nu een gebeuren dat alleen in je hoofd nog gebeurt of zijn er op of in de huid nog steeds gevoelssensoren die gestimuleerd worden of misschien nog lang na werken? In het laatste geval, hoe dan?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Simpel gezegd is de jeuk een reactie op een afweersysteem wat in de huid actief wordt. Hierbij wordt een bepaalde stof los gelaten om infecties van de huid te voorkomen. Als de huid in aanraking komt met een ander object kan het loslaten van het stofje jeuk opleveren. Het is een reactie van je huid op iets van buitenaf. De jeuk die zomaar op kan zetten is meestal een fysieke reactie van de huid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De huid is ons grootste orgaan en dient daarom ook goed beschermd te zijn. Overal zitten onder de huid zenuwuiteinden die ons attenderen op iets waarmee we in aanraking komen. Zodra er een vlieg onze huid aanraakt worden de jeukzenuwen in de huid geprikkeld en sturen jeuksignalen naar de hersenen. Jeuk is moeilijk te negeren en je wilt er onmiddellijk iets aan doen....zo jaag je het insect snel weg voordat het kan steken of bijten of vermijd je het verdere gebruik van de chemische stof waar je zo op reageert. Jeuk beschermt dus als het ware je huid voor indringers.

De veroorzaker van een kriebel of jeuk ontstaat meestal door fysieke omstandigheden (aanraking, chemische allergie, elektrische reactie) maar kan echter ook psychisch zijn. Stel dat iemand je vraagt om eens twee minuten nergens te krabben, dan kan het erg moeilijk worden doordat je er alleen al aan denkt en ermee bezig bent...je kan dan spontaan een gevoel van jeuk krijgen. Zie je mensen om je heen zich krabben en je hoort het woord 'vlooien', dan krijg je automatisch ook een jeukgevoel en gaat krabben. Er hoeft dan geen vlo in de buurt te zijn. Alleen al het idee is voldoende.

Denk ook maar eens aan mensen die jeuk of pijn voelen aan hun prothese, terwijl het lichaamsdeel er niet meer aanzit. Vaak hebben zich hun hersenen dan nog niet ge-herorganiseerd of zijn er zenuwen beschadigd die verkeerde signalen afgeven aan het brein.

Het nakriebelen dat je voelt als de veroorzaker allang weg is, vindt dan ook alleen plaats in je hersenen. De oorzaak is weg en wat rest is je eigen herinnering, fantasie of voorstelling van de vlieg en dit speelt zich alleen af in jouw hersenen. Fysiek speelt er zich dan niets meer af.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan het niet zijn dat de vlieg dus bacteriën op de huid achterlaat waar de mestcellen op reageren waardoor hystamine wordt losgelaten en er jeuk ontstaat? https://www.gezondheidsnet.nl/huid/7-vragen-over-jeuk http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/131136-histamine-invloed-van-mestcellen-op-weerstand-en-allergie.html Hierdoor zou het dus niet alleen in de hersenen afspelen. Hier wordt duidelijk aangegeven dat histamine een jeuk reactie op de jeukzenuwen levert. Histamine wordt dus onder andere losgelaten zodra er indringers op de huid terecht komen.
amc
7 jaar geleden
Ik denk dat het in de eerste plaats een mechanische reactie is en geen chemische. Op de huid bevinden zich miljoenen bacteriën en één vlieg zal voor de hormoonhuishouding geen aanleiding geven om er histamine op los te laten. Misschien pas als er een horde vliegen op je huid landt en de mestcellen dan gealarmeerd raken. Er is geen mens waar nog nooit een vlieg op geland is en het immuunsysteem is er dus vaker mee in aanraking geweest. Het geheugen heeft de vlieg dus allang herkend als zijnde 'niet schadelijk' en zal er niet op reageren door histamine aan te maken. Een vlieg is iets heel anders dan een insect wat bijt of steekt. De mug bijv. brengt een stof aan die direct in de bloedvaatjes komt. Tijdens het steken spuiten zij namelijk wat speeksel met daarin een antistollingsmiddel in zodat je bloed niet stolt tijdens hun maaltijd. Op deze antistollingsstof zal het immuunsysteem direct reageren met histamine en als je gaat krabben wordt de jeuk alleen erger omdat je de stof daardoor verdeelt en er meer histamine wordt aangemaakt. Het gevolg is dan een bult, roodheid en jeuk. Feitelijk ben je geïnfecteerd en op infecties zal het immuunsysteem pas hard gaan werken. Dit is dan echt een chemische reactie en die vindt dan niet alleen in de hersenen plaats. We hebben een soort 'jeukfilter' die jeuk uitfiltert en naar bepaalde hersengebiedjes brengt. De jeuk die ontstaat door aanraking, zoals schurende kleding, insecten e.d. wordt op een andere manier aan het brein doorgegeven dan insectensteken of chemische reacties. Jeuk is dus altijd verbonden met de hersenen, maar niet altijd chemisch en heel vaak psychogeen. http://www.nu.nl/wetenschap/4158008/wetenschappers-ontdekken-hersenmechanisme-jeuk.html