is een hersen transplantatie mogelijk?

Ben je dan dezelfde persoon met iemands anders hersenen, of ben je dan iemand anders in die gene zijn lichaam?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
18.5K

Antwoorden (3)

Volgensmij is het niet eens mogelijk (bloedtoevoer etc). Maar als het zou kunnen denk ik dat je hetzelfde mens in een ander lichaam bent aangezien je hersenen jouw persoonlijkheid ook bepalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
BarendV
7 jaar geleden
+1
Een hersentransplantatie is er nog niet geweest. Een gezichtstransplantatie 5 jaar geleden mag nu een succes worden genoemd. Ene dr. Canavero heeft volgens eigen zeggen een compleet hoofd van een aap getransplanteerd en wil binnenkort een mensenhoofd transplanteren. http://www.ad.nl/bizar/italiaanse-arts-transplantatie-van-hoofd-is-gelukt-bij-aap~a887a39b/
Op medisch vlak zijn we op dit moment nog niet in staat om hersenen te transplanteren.
Daarvoor zijn een aantal redenen, maar een van de belangrijkste is het feit dat de hersenen onderdeel zijn van je zenuwstelsel en deze veel verder doorloopt dan je hoofd. De 'aansluiting' op de rest van je zenuwstelsel kunnen we nog steeds niet namaken. Anders was het ook een flinke stap in het genezen van verlammingen. Tevens zijn de hersenen ook een zeer lastig orgaan om buiten het lichaam in leven te houden én is het nog maar de vraag of hersenen ineens in een compleet vreemd lichaam op de juiste wijze zullen werken, zij zijn immers gewend om een ander lichaam te dienen.

Wel zijn er verschillende medici bezig met transplantaties van de hersenen. Een bekende is de Italiaan Sergio Canavero die beweert dat hij een hoofdtransplantatie bij een aap succesvol heeft uitgevoerd en binnen enkele jaren datzelfde met een mens wil gaan doen.
Een meer onbekende arts is Robert J. White, die in de jaren '70 eveneens een hoofdtransplantatie op een aap heeft uitgevoerd, maar ook hierbij tot het probleem kwam dat het ruggenmerg niet aangesloten was en daardoor was het beest volledig verlamd.

Ik verwacht ook dat je hersenen je persoonlijkheid bepalen, immers, personen die volledig verlamd zijn worden niet ineens een ander mens. Dus daarin ben ik het volledig met Jesse Koster eens.

Interessante vraag, leuke stof om over na te denken!

Toegevoegd na 53 seconden:
Een gebruikte bron bij alinea 2 toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is technisch / medisch nog niet mogelijk, maar wel een leuk gedachte-experiment (dat ik van de week nog noemde in een vraag over het Schip van Theseus) .

Of je nu gelovig bent of niet, we weten vrij zeker dat de "ziel", de persoonlijkheid, dat wat een persoon tot die persoon maakt, IN de hersens zetelt. Maar je hersenen - die feitelijk het knooppunt van je centraal zenuwstelsel zijn - zitten niet alleen maar 'in je hoofd'. De grote grijze massa wel, maar de uitlopers daarvan bestrijken een groot deel van het lichaam, sowieso het ruggenmerg.

Wanneer je een hoofd transplanteert, transplanteer je dus uiteindelijk niet zozeer een hoofd (want dat is dus de "basis-persoon"), maar een lichaam. Het lichaam zal niet een ander hoofd ervaren ; het hoofd ervaart een ander lichaam.

Nu zijn er echter verhalen - en dat maakt dit gedachte-experiment zo leuk - van mensen die een orgaan of lichaamsdeel van een ander hebben ontvangen, en die menen voorkeuren, persoonlijkheden of zelfs herinneringen te krijgen die niet van hen zijn maar van de donor (moeten) zijn. Ik neem die verhalen vooralsnog met een flinke mud zout , en denk dat de psychologische gevolgen van een transplantatie wellicht een beetje onderschat worden, maar het idee geeft je wel te denken. Zenuwcellen tref je tenslotte in elk lichaamsdeel, en wie weet precies zeker wat waar blijft hangen ?

Voorlopig echter blijft het bij een gedachte-experiment. Juist doordat het deel van de hersenen wat er in het hoofd zit niet het hele "orgaan" is, is het transplanteren van een lichaam voorlopig nog verre toekomstmuziek.