Het geluid van een nagel over het schoolbord... waarom vinden we dat toch zo'n akelig geluid?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Dit wordt een beetje een lang verhaal.

De meest voor de hand liggende verklaring is, dat het een heel oude, evolutionair ingebakken reactie is.

Mensen hebben zich ontwikkeld als sociale wezens. We walgen van zichtbare ziekten, omdat heel diep in ons instinct is ingegeven dat je daar ver weg van moet blijven omdat je het ook kunt krijgen door infectie.
We moeten overgeven als we het een ander zien doen, want bij stammen, die het voedsel delen, kan vergif dat een stamlid eet, voor jou ook giftig zijn.
Kortom, je reageert heftig op gevaar dat anderen bedreigt.

Dit geluid gaat rechtstreeks naar je gebit.
We nemen aan dat het geluid van krijt op een schoolbord een primitieve angst oproept alsof iemand zijn tanden aan het mishandelen is door ergens (bot?) veel te hard op te kauwen. De reactie is dan één die jou weerhoudt dat ook te doen: afschuw.
AWM
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het een bepaalde hoge toon is die je nog net kunt horen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De spiegelneuronen maken bij het horen van dat geluid, een sensatie van trillingen op het nagelbed van de handen zoals je het zou voelen wanneer je zelf met de nagels over dat bord zou gaan. En die sensatie van trillingen op je eigen nagelbed is afschuwelijk...
Dus je vult het gevoel in van degene die dat doet op je eigen lichaam... vandaar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bepaalde hoge tonen komen hierbij tot stand, en ja je moet er net maar van houden...
Ik kan er wel tegen, alleen de frequentie van een televisie kan ik weer niet tegen (als hij aan is bijvoorbeeld, hoor ik het helemaal in een ander kamer, zonder dat het geluid aan staat).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zoiets als de monitor van de PC?...ik ken dat geluid, maar vind dat niet vervelend...
Het antwoord is al half gegeven.

Volgens Desmond morris heeft dit inderdaad een evolutionaire functie.
Omdat wij van de apen af zouden stammen en het gepiep van de nagel het geluid nabootst van een krijsende aap ervaren wij dit geluid als het signaal voor dreigend gevaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De boor van een tandarts met hoge frekwenties komt vrij dicht in de buurt maar de nagel op het bord is hallucinant als oerkreet ,primaire angst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb niet zo'n last van die nagel over het schoolbord.

Ik kan wel hoge tonen horen. De 17 kHz van een echte beeldbuistelevisie vind ik heel storend. Ik heb wel eens op een cursus, waar na het vertonen van een videofragment de monitor aan bleef staan (zonder beeld), gevraagd of die monitor alsjeblieft uit kon. Op zo'n moment komt er waarschijnlijk een piep uit die net iets lager is dan de gebruikelijke 17 kHz. Die overstemde voor mij bijna de stemmen van de cursusleider en de medecursisten.

De anderen konden het geluid niet of nauwelijks horen.