Zijn alle katten panisch voor een elektrische tandenborstel?

Ik merkte laatst dat de twee katten die ik "goed ken" werkelijk absoluut totaal panisch zijn voor een elektrische tandenborstel. Hiermee verder experimenterend bleken ze net zo panisch te zijn voor het elektrische scheerapparaat van een vriend.

Zodra het apparaat aanstaat, houden ze het goed in de gaten. Houd ik de tandenborstel op minder dan een meter van de kat, dan deinst die angstig achteruit. Hij loopt zelfs letterlijk achteruit, met de blik strak op de tandenborstel gericht. Daarbij struikelt hij, of valt hij van een (lage) omgekeerde lade. Hij let dus echt niet op wat hij doet en waar hij heendeinst, zo bang is hij.

Leg ik de tandenborstel werkend op de grond, dan draait de kat rondjes op een afstand van een halve tot een hele meter rond de tandenborstel. Daarbij houdt hij continu één pootje in de "mep-stand".

Mijn vragen zijn:
--   Zijn alle katten zo panisch voor dergelijke apparaten, of alleen deze twee?
--   Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze enorme angst?

Cryofiel
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Mijn beide katten zijn niet bang voor de elektrische tandenborstel. De kater is bang voor de föhn de poes niet, die vind het wel lekker als hij niet op de hardste stand staat. De poes is bang voor de tondeuse, de kater niet. Maar beiden zijn absoluut panisch voor de stofzuiger. Zodra ik deze uit de kast haal vliegen ze achter de bank of naar de deur in de hoop dat ze naar zolder kunnen vluchten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@HeerVoldemort
De stofzuiger met al zijn lawaai (katten hebben gevoelige oren) en die grote zuigmond die overal kom waar ook de kat zich pleegt te verstoppen. Nee, ik zou me als kat ook niet gauw veilig voelen bij zo'n apparaat.
Toch zijn er ook katten die het heerlijk vinden om zelf gestofzogen (is dat een Nederlands woord ?) te worden: https://www.youtube.com/watch?v=Wj-cc6ya7GM
Ritsuka
8 jaar geleden
een dier wil niet zijn kont richten naar iets wat gevaarlijk kan zijn, daarom lopen ze achteruit. Ze willen het in de gaten houden om mogelijk te verdedigen.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Ritsuka, wat me opvalt is dat een "normaal bange" kat probeert snel te vluchten. Hij richt dus zijn kont naar het gevaar, want dan kan hij sneller wegsprinten. Een "panisch bange" kat doet het anders. Die wil ook vluchten, maar die legt de prioriteit niet bij het vluchten maar bij het in de gaten houden van de bedreiging. Zo'n kat loopt dus liever langzaam achteruit dan snel vooruit, als hij het gevaar maar in het oog kan houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zal een beetje aan de gewenning liggen, maar over het algemeen zijn dingen die lawaai maken en/of bewegen en die ze niet kennen, vrij eng. Of juist heel leuk natuurlijk... De meeste katten zijn bang voor mijn rolstoel, behalve die van mij en die van mensen waar ik vaak kom. Die van mij zijn zelfs bang voor lopende mensen.. vooral als ze wat sneller lopen of als mensen die zitten ineens (snel) opstaan: ik kan wel staan, maar omhoog komen kost bij mij wat meer tijd. Dus gaat iemand ineens staan, dan duiken ze meteen in elkaar. Ik had een keer een speeltje gekocht, een soort bal met veren eraan waarbij die bal asymmetrisch verzwaard was (dus bij het rollen steeds van richting verandert) met een batterij erin zodat hij blijft rollen en stuiteren. De oudere heer zou het ast eng vinden, maar als hij even niet in de buurt was, zou het hartstikke leuk zijn voor mijn speelse dame, dacht ik. Mooi niet dus: zij vind 'm ook doodeng. Hoewel ze er nu aan begint te wennen omdat ik 'm eerst zonder aan te zetten af en toe op de grond legde, dus als ik hem aanzet rent ze er nu achteraan om te jagen, terwijl ze af en toe bij een onverwachte beweging toch ineens wegspringt. Ik poets met de hand, en mijn katten zouden waarschijnlijk ook bang zijn voor een elektrische tandenborstel. Hoe meer lawaai dat ding zou maken, hoe bang ze zullen zijn. Maar als ik het een tijdje vol zou houden om elektrisch te poetsen (wat mij niet lukt, ik kan om de één of andere reden niet met die dingen omgaan) dan zou die angst vanzelf afnemen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Het gekke is: die elektrische tandenborstel maakt helemaal niet zoveel herrie. Er zijn andere dingen die veel meer geluid maken, en daar zijn ze niet bang van. Daarom vermoedde ik dat het eerder het soort geluid is dan de sterkte ervan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien maakt het ding een geluid dat wij niet kunnen horen?
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat zou ook kunnen. Maar dan is het wel frappant dat zowel de tandenborstel als het scheerapparaat zo'n geluid maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze trillen waarschijnlijk ook allebei, of niet? Die tandenborstel in elk geval, want dat is de reden dat ik er niet mee weg kan.
Cryofiel
8 jaar geleden
Nou, ik voel de trilling niet echt. Wel als ik mijn vingertoppen heel licht met de tandenborstel in aanraking breng, maar bij gewoon vasthouden voel ik daar niets van.
Thecis
8 jaar geleden
Er zit een motortje in. De kop beweegt, roterend (en afhankelijk van het model) ook pulserend. Dus trilt het apparaat. Alleen in een zeer hoge frequentie (ik dacht dat Braun op zo'n 20.000 bewegingen per minuut zat. Philips Sonicare zit nog hoer (tot wel 65.000 rpm). Je hebt best kans dat boventonen daarbij boven de 20 kHz uitkomen en katten dit kunnen horen. Het laatste weet ik niet zeker, ik weet wel zeker dat het apparaat trilt en doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een slechte handfunctie en tanden poetsen kost mij best wat moeite, daarom snappen mensen nooit dat ik geen elektrische tandenborstel gebruik. Maar ik heb een paar weken zo'n ding geprobeerd, en die trillingen zo'n zo ontzettend pijn in m'n pols en in m'n kaakgewrichtjes, dat ik het heb opgegeven. Zo heb ik bij harde muziek ook altijd veel meer pijn in m'n gewrichten, terwijl misschien de meeste mensen die geluidstrillingen niet eens als trillingen zouden registreren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zijn ze ooit geopereerd .?? Dan zijn ze vaak eerst met de tondeuse onderpanden genomen.

Antwoorden (1)

Nee, natuurlijk zijn niet alle katten panisch voor electrische apparaten, hoewel heel veel katten een stofzuiger wel het toppunt van eng vinden.
Alles valt of staat met de socialisatie, en met name de eerste socialisatiefase, zo tussen week 3 en week 8.
In deze periode kennen de kittens nog geen angst, en staan ze volop open voor nieuwe ervaringen. Kittens die in deze fase regelmatig in aanraking komen (op een positieve of neutrale manier uiteraard) met mensen en hun aanrakingen, autorijden, honden, electrische tandenborstels en ga zo maar door, zullen dit voor normaal aannemen, en hier niet angstig voor zijn.
Latere herhaalde of heftige negatieve ervaringen kunnen dit uiteraard weer (deels) ongedaan maken.

Wat daarnaast ook een rol speelt in de manier waarop katten voor hun onbekende zaken benaderen, is hun karakter. Grofweg kan je katten verdelen in timide, laconieke en zelfverzekerde exemplaren. Logischerwijze zal een zelfverzekerde kat eerder op onderzoek uitgaan als hij met een onbekend en mogelijk gevaarlijk iets wordt geconfronteerd dan een timide exemplaar.

Ik zou de experimenten verder staken en de tandenborstel verder gewoon gebruiken waar die voor bedoeld is. Katten kunnen snel gestressd zijn. Stress kan zich weer vertalen in gedrags- en/of lichamelijke problemen, en daar zit niemand op te wachten.
Rieneke1