Ja dat zijn beide ionenpompen.

De natrium-kaliumpomp is een enzym dat zich in het celmembraan van dierlijke cellen bevindt en door middel van actief transport natrium-ionen de cel uit pompt, en kalium-ionen de cel in.

Samen met de natrium-calciumuitwisselaar verwijdert de sarcolemmale calciumpomp calcium-ionen uit de cel, zodat de calciumconcentratie in de cel in rusttoestand veel lager is dan buiten de cel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sarcolemmale_calciumpomp
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Weet jij of er nog (veel) meer andere ionenpompen in het celmembraan zitten?
erotisi
8 jaar geleden
Misschien de receptorgestuurde en spanningsgestuurde ionkanalen. Voor zover je het al echt pompen kunt noemen vind je ze in de neuronen: https://books.google.nl/books?id=WDAecq7fv7sC&pg=PA79&lpg=PA79&dq=ionenpompen+in+celmembraan&source=bl&ots=D-s6l9yH97&sig=Jklw2gafc5Nc-nBb5GbauHldilU&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjD1dDLlrvKAhXCoA4KHRubCkEQ6AEIMTAD#v=onepage&q=ionenpompen%20in%20celmembraan&f=false

Andere antwoorden (1)

Ja, want natrium kalium en calcium zijn (in deze context) alle drie ionen.
tinus1969