Hoe werkt stamboomonderzoek in de biologie?

Ik snap hoe je met behulp van een stamboom het genotype van een familielid kunt bepalen. Hieronder een voorbeeld:

"Bestudeer de stamboon van de Habsburger vorsten. Leg uit dat het allel "vooruitstekende ondertanden" waarschijnlijk dominant is en autosomaal overerft."

Toegevoegd na 28 minuten:
Zwart = met deze eigenschap in het fenotype
wit = zonder deze eigenschap in het fenotype
rondje = vrouw
vierkantje = man

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Thecis
8 jaar geleden
Hier moet je wel even melden wat de rondjes en de vierkantjes zijn... Anders wordt het gissen

Het beste antwoord

De Habsburgkaak of Habsburglip is beroemd in de erfelijkheidsleer. In de stamboom zie je wie de dragers van deze eigenschap waren in zwart weergegeven. Zoals je ziet zijn alle mannelijke leden van het geslacht drager en geen van de vrouwelijke leden. Het gen voor de Habsburgkaak werd door de mannelijke leden van de familie altijd overgedragen op de mannelijke nakomelingen. Dat wijst op dominantie van het gen en de autosomalie blijkt uit het feit dat de afwezigheid van de eigenschap in het gen in de vrouwelijke lijn geen invloed had op het tot uiting komen van de erfelijke eigenschap.