Hoe werken facet-ogen?

Hallo,

Ik vraag me af hoe facet-ogen werken. Hoe het licht in de ogen worden gereflecteerd enz.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

Een samengesteld oog of facetoog is een oogsoort die bij insecten en andere geleedpotigen voorkomt.

Bij mieren bestaat een facetoog maar uit negen facetten, maar bij libellen bestaat het uit dertigduizend facetten.

Het oog bestaat uit enige tientallen tot enige tienduizenden (bijvoorbeeld bij libellen) nagenoeg identieke lichtdetectors (ommatidium) die naast elkaar liggen en samen min of meer een gedeelte van een bol vormen.

Er zijn minstens twee verschillende soorten samengestelde ogen. In het ene type is ieder deeloogje voorzien van eigen lichtgevoelige cellen en is goed voor één pixel; in het andere kan licht dat door de lens van een deeloogje valt ook op de lichtgevoelige cellen vallen die bij een naastliggend deeloogje horen. Op deze wijze kan het insect zich een beeld vormen van dat gedeelte van de ruimte om zich heen waar de lichtopeningen van de afzonderlijke facetten van het oog naar toe wijzen.

De samengestelde ogen zijn opgebouwd uit een aantal afzonderlijke visuele eenheden die ommatidia worden genoemd. Elke afzonderlijke eenheid , ommatidium, heeft zijn eigen lens , of facet, aan het oppervlak van het oog. Zo is bij een vergroting het netwerk van ogen goed te zien. De mens heeft in elke oog één lens , een libel kan er tienduizenden hebben.

Een insect ziet waarschijnlijk een mozaïek van lichte en donkere vlekjes. Toch kan bijvoorbeeld een libel goed zien. Een insect waar hij op jaagt, houdt hij op een afstand van veertig meter nog in de gaten! De bovenste facetten dienen om ver weg te kijken en het onderste deel is voor dichtbij.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Samengesteld_oog
https://sites.google.com/site/dehuisvlieg/de-ogen-bij-een-huisvlieg
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thanks voor je hulp :)