Welk hersendeel zorgt ervoor dat je je hart, welke in rust is, kunt voelen kloppen?

Veel mensen voelen hun hart niet kloppen als ze in rust zijn (dus met een hartslag van zeg 65 per minuut). Pas bij grote inspanning of angst wordt de hartslag gevoelt. Maar stel je voelt je hart kloppen bij volledige rust welke hersendeel zorgt daarvoor?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Ivana
8 jaar geleden
Bij hoge bloeddruk voel je je hart ook kloppen. Zelfs in absolute rust.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook bij lage bloeddruk (heb ik zelf) zie je als je echt rustig en ontspannen bent, je hartslag (op je borst -- okee, geen idee hoe dat bij vrouwen is -- maar je kunt je borst echt zien bewegen. En je kunt het zeker 9als je echt ontspannen bent) in je nek voelen. Ik ben ex-lange afstandloper en heb in rust een hartslag van 50 a 55 en kan het goed voelen. Ga ervan uit dat dit met de zwervende zenuw (nervus vagus) gaat en zal hetb uitzoeken voor een echt antwoord.
erotisi
8 jaar geleden
Even voor de zekerheid: met voelen bedoel ik dus niet met je vingers en ook niet met je ogen.

Antwoorden (1)

de somato-sensorische hersenschors; een lastige naam voor de voor tastzin gevoelige hersendelen. maar dat is maar een kant van de medaille.
Het merkwaardige is, dat de gevoelszenuwen zich vanuit de gehele ruggengraat over het lichaam verspreiden, wat ook oorzaak is dat iemand met een hoge hernia/ laesie nog nauwelijks gevoel in het onderlichaam + benen heeft (daar dus gevoelloos is, niets waarneemt) en iemand met een lage hernia/laesie hier vrijwel geen klachten van hoeft te hebben ( dus in theorie gevoel goed kan waarnemen, er zijn geen klachten).

De hartslag die we voelen in keel, hals, borst, pols voelen we door de drukzenuwen ter plaatse. En ze worden zoals gezegd verwerkt in de somato-sensorische hersenschors.
Hierdoor kun je dus je hart in rust voelen kloppen.

De Nervus Vagus (een van de zenuwen die rechtstreeks vanuit de hersenen het lichaam in lopen) zorgt hierbij voor 'feedback'. Zie bron 2: wat betreft de regeling van de snelheid van de hartslag.

Doorgaans voel je de hartslag beter als deze ook snel is; meestal is dit het gevolg van inspanning. Je hart klopt krachtiger, dus de drukgolven zijn feller -- dus worden ze door de drukzenuwen beter waargenomen. Wat je in rust voelt, loopt per persoon sterk uiteen. meestal zul je een tragere hartslag ( door goede conditie, sporthart, groot slagvolume) sterker voelen kloppen dan een snellere hartslag met minder slagvolume. Ook weer logisch; de drukgolven zijn groter.