Welke nuttige stoffen komen er precies vrij bij de afbraak van oplosbare vezels en welke bacteriën zorgen daar precies voor ?

Oplosbare vezels kunnen in water worden opgelost en deels of volledig door darmbacteriën worden afgebroken. Dit gebeurt echter pas in de dikke darm, terwijl brandstoffen al in de dunne darm worden geabsorbeerd. Bij de afbraak van oplosbare vezels komen stoffen vrij die je maag-darmwerking, bloedsuikerspiegel, cholesterolniveaus en immuunsysteem ten goede komen. Daarnaast synthetiseren je darmflora bepaalde essentiële voedingsstoffen, waaronder vitamine K.

bron https://www.salusi.nl/vezels-afvallen/

Mijn vraag is nu welke nuttige stoffen komen er dan precies vrij en welke bacteriën zorgen daar precies voor en hoe gaat dat in zijn werk?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

De vezels zijn voeding voor de bacteriën, die daardoor harder kunnen gaan werken om allerlei stofjes aan te maken die nuttig voor ons zijn. Door de fermentatie van oplosbare vezels door bacteriën, worden met name korte vetzuurketens aangemaakt. Deze vetzuren worden door de dikke darm opgenomen en beïnvloeden op hun beurt weer de bewerking van cholesterol in de lever.

De positieve effecten op maag-darm werking en bloedsuikerspiegel komt voornamelijk doordat vezels veel vocht en suikers kan vasthouden, waardoor er minder suikers opgenomen worden in de darmen.

Het zijn voornamelijk anaerobe bacteriën als Bacteriodes sp. en Clostridium sp. die de vezels afbreken in de darmen.