Welke symptomen zijn nou toe te schrijven aan alleen het griepvirus zelf?

Griep lijkt op een zware verkoudheid met koorts en soms koude rillingen, keelpijn en soms een droge hoest. Andere symptomen zijn slechte eetlust, snel buiten adem zijn en vermoeidheid zonder goed te kunnen slapen. Ook hoofdpijn, stijve, pijnlijke ledematen en spierpijn zijn symptomen van griep.

Maar spierpijn van griep hebben we, net als koorts en hoofdpijn, te danken aan ons eigen afweersysteem. Maar wat is van het virus zelf?

Is het nu zo dat het griepvirus alleen de luchtwegen infecteert? Zo ja wat zijn daar dan precies de gevolgen van die alleen zuiver door het virus wordt veroorzaakt. Dus stel je hebt geen afweersysteem wat gebeurt er dan door het virus, zou je dan ook hoesten of keelpijn hebben etc.?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

De koorts, spierpijn en hoofdpijn ontstaan inderdaad door (lichamelijke) afweer reacties.

De cellen die het influenza virus besmet, verschilt per virus type en per diersoort die als gastheer dient. Bij mensen worden (met name) de luchtwegen besmet, maar bij eenden en varkens is het het maag- darmkanaal. Bij katachtigen kan het virus door het hele lijf gaan (met alle gevolgen van dien).

Bij een seizoensgriep (bijvoorbeeld H3N2), worden voornamelijk de hogere luchtwegen besmet. Hierbij wordt het type cel besmet, dat niet verantwoordelijk is voor vervanging van beschadigde cellen. Over het algemeen is deze griep ook milder en zal minder snel voor een ziekenhuisopname zorgen.

Bij vogelgriep (bijvoorbeeld H5N1) worden de lagere luchtwegen besmet en ook nog eens de cellen die voor het vervangen van beschadigde cellen zorgen. Deze infectie is dus veel heftiger en zal dikwijls tot ziekenhuis opname leiden en is vaak dodelijk (~60%!!!).

In beide gevallen zal er dus hoesten en keelpijn ontstaan, ook zonder immuunsysteem. Daarbij kunnen ook darmklachten ontstaan en in zeer ernstige gevallen kunnen de hersenen besmet raken.
Zonder immuunsysteem zul je beide vormen niet overleven. Bij H3N2 veelal door bacteriële infecties, omdat de luchtwegen beschadigd zijn. Bij H5N1 is het virus zelf al zeer dodelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
"en ook nog eens de cellen die voor het vervangen van beschadigde cellen zorgen" bedoel je hier de stamcellen mee? Maar heb je een idee wat er gebeurt met een de luchtwegencellen bij bijv. een seizoensgriep als we even aannemen dat het immuunsysteem niet in actie komt. Ik neem aan dat het virus zich dan gewoon vermenigvuldigt. Maar wat voor klachten geeft alleen dat fenomeen. En zijn er bijvoorbeeld virussen die eigenlijk geen enkele klacht geven maar door het immuunsysteem wel problemen geven. Net zoals bij bacterien , waar je ook de goede van hebt, die er gewoon zitten en hun werk doen zonder dat we er last van hebben?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Echte stamcellen zou ik het niet noemen, omdat ze alleen nog doorontwikkelen tot longcellen. Het gaat om alveolair type II cellen. Zonder immuunsysteem blijft het virus inderdaad doordelen en wordt de bovenste laag van je keel een longen verwoest en niet meer hersteld. Ik denk dat je wel een voorstelling kan maken wat dat doet. Keelpijn, hoesten (met wat bloed) en bacteriën die daar vervolgens kunnen gaan woekeren. Ik snap niet helemaal wat voor voorbeeld je met je laatste vraag bedoelt. Virussen die helemaal geen klachten veroorzaken ken ik niet, maar zijn daardoor heel moeilijk te vinden. Waar begin je met zoeken in zo'n geval.
Het is wel bij de meeste virussen zo dat de afweer meer schade veroorzaakt dan het virus in eerste instantie zelf doet.

Andere antwoorden (1)

Het griepvirus zelf zorgt, door middel van een infectie aan de luchtwegen (afgezien van de al genoemde indirecte klachten die inderdaad jouw lichaam zelf opwekt) voor (a) weinig weerstand tegen andere aandoeningen (extra vatbaarheid) door de aanslag op je immuunsysteem en (b) een sterke achteruitgang van de lichamelijke conditie (vandaar dat je na een griep lang moet 'uitzieken'). Zie ook de bron.

Sommige patienten ervaren ook een slecht te handhaven temperatuurbeheersing, waarbij koorts en een vrij lage temperatuur (36 graden) elkaar afwisselen (het tegelijk warm en koud hebben). Afwisselend rillen van de kou en zweten als een paard komt voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind dit een onduidelijk antwoord. Bovendien ondersteunen de links helemaal niet wat je zegt. Volgens mij is ook de afgenomen weerstand in elk geval deels maar misschien ook wel helemaal te wijten aan het immuunstelsel zelf. Volgens mij is vooral het feit dat een virus cellen opdracht geeft zijn eiwitten aan te maken een directe oorzaak van symptomen, en is het andere vooral indirect. Wat je zegt over temperatuurbeheersing is toch ook weer een gevolg van de afweer en dus indirect? Ik snap het nut van die passage niet, anders dan bladvulling.