Waardoor produceren mannen met een lage stem minder zaadcellen?

Ik dacht altijd dat testosteron zowel zorgt voor een lagere stem tijdens de puberteit als voor de productie van zaadcellen. Je zou dus verwachten dat een lage stem ook voor meer zaadcellen zou zorgen. Maar volgens bijlage blijken juist mannen met een hogere stem tweemaal zoveel sperma te produceren als mannen met een lag stem, hoe kan dat?

minuut 39
http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/334518/De_Lijf_Show.html

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2K
WimNobel
8 jaar geleden
Jouw logische redenering is: als je veel testosteron hebt beïnvloedt dat zowel het een als het ander. Maar je kunt ook redeneren: gegeven een bepaalde hoeveelheid testosteron, wat voor het een gebruikt wordt, wordt niet voor het ander gebruikt. Tot zover mijn logica. Van het onderwerp zelf weet ik helemaal niets.

Het beste antwoord

Dat weten onderzoekers niet zeker maar ze veronderstellen dat de lage spermaconcentratie van mannen met een lage stem wordt veroorzaakt door of het feit dat deze mannen meer in hun stemgeluid dan in hun spermaproductie investeren, of door het feit dat ze zo veel testosteron in hun bloed hebben dat dit hun sperma aantast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoewel testosteron nodig is voor zaadcel productie, kan een teveel aan testosteron juist tot een vermindering van het aantal zaadcellen leiden. Dit wordt gezien bij mannen die door ziekte hormoonvervangingstherapie krijgen. Ook bij bodybuilders die steroiden gebruiken, kunnen de teelballen gaan krimpen (hypogonadisme).

Ik moet hierbij altijd denken aan de gorilla. Deze kolossen van spieren hebben maar hele kleine ballen en een mini penis. Door spierkracht veroveren mannetjes gorilla's een harem, waarbij ze exclusief met een aantal vrouwtjes voortplanten. Hierdoor is er geen sprake van sperma competitie, waardoor die grote ballen ook niet nodig zijn.
Bij chimpansees paren meerdere mannetjes met hetzelfde vrouwtje, waarbij het mannetje met het sterkste sperma wint. Chimpansees hebben relatief gezien ook grote teelballen, groter dan de mens zelfs.

Het is dus een afweging tussen fysiek partners (en dus nakomelingen) afdwingen of zorgen dat je een grotere kans hebt de vader te zijn als er meerdere mannetjes met hetzelfde vrouwtje paren.