Kunnen/zijn er ook dieren immuun voor vuurwerkknallen?

Ik weet niet of angst voor harde knallen in zekere zin 'aangeleerd' is of dat dat automatisch zo gaat, maar kunnen alle dieren in principe angstig worden voor harde knallen of zijn er ook dove dieren?
Zijn bijvoorbeeld koeien, vissen en insecten (ik noem maar wat) ook bang (te maken?) voor vuurwerkknallen?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Het zal in zekere zin aangeleerd zijn, maar tegelijk is wegrennen/verstoppen of op een andere manier veiligheid zoeken een heel natuurlijke respons bij harde geluiden. Dieren reageren daar echter heel verschillend op, en ook bij honden en katten (met koeien, paarden of insecten heb ik geen ervaring) heeft dat verschil in reactie deels te maken met eerdere ervaringen.

Het weglopen voor de stofzuiger bijvoorbeeld - een ander hard geluid - is vrij universeel bij katten, maar de één kruipt al onder de bank zodra de stofzuiger in het zicht komt en de ander gaat alleen even aan de andere kant van de kamer liggen als je te dicht in de buurt komt. Dat heeft met het karakter te maken (de één is sneller bang dan de ander) maar ook met eerdere ervaringen.

Eén van mijn katten is bijvoorbeeld nooit écht bang geweest van vuurwerk, tót hij een keer oud en nieuw in een bench door moest brengen vanwege verwondingen. Hij zat op een voor hem vreemde plek en kon niet op zoek gaan naar een plek die meer comfortabel was en veiliger aanvoelde. Ik heb er bijna de hele nacht bij gezeten en hem geaaid en tegen hem gepraat (en voorgelezen en gezongen, hij werd duidelijk rustiger van mijn stem, maar op den duur weet je gewoon niet meer wat je nog meer kunt zeggen, tja..), maar sindsdien is hij wél bang van vuurwerk en kruipt hij echt weg bij hard geluiden.

Maar ik heb ook een kat gehad die met oud en nieuw rustig in de vensterbank ging zitten zodat hij naar buiten kon kijken. Waarmee maar weer benadrukt wordt dat echt niet álle honden en katten bang zijn voor vuurwerk. En nee, kat was niet doof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het was heel mooi van je om de nacht met je gewonde kat door te brengen. Het aandacht geven, heeft mijn inziens een averechts effect gehad. Je hebt het -bang zijn- nog aangemoedigd door het te belonen met aandacht te geven. Beter is het, op zo een moment gewoon generen, maar wel in het gehoor of het gezichtsveld van je kat te blijven en gewoon doen wat je normaal zou doen. Dat laatste zal het dier veel meer op rust brengen.

Andere antwoorden (2)

De dove kwartel :) echt immuun niet maar zelfs paarden ( die van de politie en die van de gouden koets ) worden getraind in het negeren van vuur werk . Ook zelfs honden kunnen het leren te negeren maar voor een hond of kat blijft het een gruwel .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Een goede jachthond zal schotvrij moeten zijn. Zo'n hond is ook niet bang voor vuurwerk. Een goede jachtlijn vererft ook dit schot-vrij zijn.
Mijn eerste jachthond wilde met oudjaar tijdens vuurwerk altijd gewoon mee naar buiten. Ik moest dan oppassen dat zij de rotjes niet ging ophalen, want ze liep altijd los.
Mijn huidige jachthond is niet schotvrij en wat ik ook doe, het is niet te trainen. Deze hond is te gevoelig. Deugt dus niet voor de jacht en zeker niet voor 'oud en nieuw'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volledig mee eens @Ivana. Mijn hondje, was al bijna een jaar oud toen ik het erfde van een vriend die kanker had en later overleed. Bij het eerste aankomende onweder, nam ik Rikske (is zijn naam) mee naar mijn serre. Vrij snel kwam er een felle flits met luide knal; Aangezien ik daar niet van schrik, geen angstemotie toonde toen Rikske mij aankeek, zelf gewoon doorging met werken (negeren), heeft mijn hond zich nog nooit angstig gevoeld tijdens een onweder. Dat ene onweer was al voldoende om verder geen angst meer te ontwikkelen.
Met oudejaarsnacht, ging ik met hem op straat staan, buurtte wat met de overbuur en geneerde alle knallen en lichteffecten. Na een minuut of 10, leek Rikske wat zenuwachtig te worden, ging zonder hem aan te spreken, gewoon weer met hem naar binnen. Het jaar daarop (niet te geloven), had hij totaal geen angst en rende zelfs al blaffend naar de vuurpijlen toe. Gelukkig was hij aangelijnd.
Mijn ervaring is dat je associërende huisdieren, het zeker aan kan leren om niet bang te zijn. De grote fout die mensen vaak maken, is aandacht geven aan het angstig zijn, en het zo nog versterken. Voor dieren die in de natuur leven is het anders natuurlijk, al zal ik nooit beweren dat er geen gewenning zal ontstaan, wanneer bepaalde harde knallen met regelmaat zouden voorkomen. Eenmaal een dier heeft geassocieerd dat een bepaald geluid niet gepaard gaat met gevaar, hoeft er geen angst meer te zijn.
Primitieve levensvormen kunnen best doof zijn, of een slecht gehoor hebben ontwikkeld, als hun overleving daar niet van afhangt. Meestal reageren zij dan wel op trillingen doch niet op geluid.
Ik weet niet of het immuniteit is maar ik heb twee honden, twee zusjes uit hetzelfde nest. Even oud dus. Een is er superbang voor vuurwerk, onweer etc. De ander knippert er nog niet met de ogen van.