Kunnen/zijn er ook dieren immuun voor vuurwerkknallen?

Ik weet niet of angst voor harde knallen in zekere zin 'aangeleerd' is of dat dat automatisch zo gaat, maar kunnen alle dieren in principe angstig worden voor harde knallen of zijn er ook dove dieren?
Zijn bijvoorbeeld koeien, vissen en insecten (ik noem maar wat) ook bang (te maken?) voor vuurwerkknallen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het zal in zekere zin aangeleerd zijn, maar tegelijk is wegrennen/verstoppen of op een andere manier veiligheid zoeken een heel natuurlijke respons bij harde geluiden. Dieren reageren daar echter heel verschillend op, en ook bij honden en katten (met koeien, paarden of insecten heb ik geen ervaring) heeft dat verschil in reactie deels te maken met eerdere ervaringen. Het weglopen voor de stofzuiger bijvoorbeeld - een ander hard geluid - is vrij universeel bij katten, maar de één kruipt al onder de bank zodra de stofzuiger in het zicht komt en de ander gaat alleen even aan de andere kant van de kamer liggen als je te dicht in de buurt komt. Dat heeft met het karakter te maken (de één is sneller bang dan de ander) maar ook met eerdere ervaringen. Eén van mijn katten is bijvoorbeeld nooit écht bang geweest van vuurwerk, tót hij een keer oud en nieuw in een bench door moest brengen vanwege verwondingen. Hij zat op een voor hem vreemde plek en kon niet op zoek gaan naar een plek die meer comfortabel was en veiliger aanvoelde. Ik heb er bijna de hele nacht bij gezeten en hem geaaid en tegen hem gepraat (en voorgelezen en gezongen, hij werd duidelijk rustiger van mijn stem, maar op den duur weet je gewoon niet meer wat je nog meer kunt zeggen, tja..), maar sindsdien is hij wél bang van vuurwerk en kruipt hij echt weg bij hard geluiden. Maar ik heb ook een kat gehad die met oud en nieuw rustig in de vensterbank ging zitten zodat hij naar buiten kon kijken. Waarmee maar weer benadrukt wordt dat echt niet álle honden en katten bang zijn voor vuurwerk. En nee, kat was niet doof.

De dove kwartel :) echt immuun niet maar zelfs paarden ( die van de politie en die van de gouden koets ) worden getraind in het negeren van vuur werk . Ook zelfs honden kunnen het leren te negeren maar voor een hond of kat blijft het een gruwel .

Ik weet niet of het immuniteit is maar ik heb twee honden, twee zusjes uit hetzelfde nest. Even oud dus. Een is er superbang voor vuurwerk, onweer etc. De ander knippert er nog niet met de ogen van.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100