Kun je een dusdanige sterke sluitspier krijgen dat de urine terug de urineleider in gaat/blijft?

Als je heel erg moet plassen, is je blaas al redelijk vol. Vanuit de urineleider druppelt continue urine in de blaas. Maar is het mogelijk om bij een volle blaas een zodanige sterke sluitspier te krijgen dat de urine in de blaas niet meer volloopt maar in de urineleider blijft.
Ik begrijp dat het geen wenselijke situatie is, maar hoe lang kun je dus eigenlijk je urine ophouden als je redelijk getraind bent?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Wanneer dit gebeurt is er sprake van reflux (terugstromen) van urine naar de nieren, iets wat inderdaad niet wenselijk is. Dat komt echter niet door een te sterke sluitspier, maar door een te hoge druk in de blaas. Dat ligt in principe aan de blaasspier (detrusor) en niet de sluitspier (sfincter).

Er kan wel een interactie zijn tussen die twee en een te hoge spierspanning van de sfincter kan de detrusor irriteren en doen samentrekken, maar het flink aanspannen van de sfincter alléén zal niet leiden tot het terugstromen van de urine naar de nieren.

Je ziet dit vooral bij neurologische stoornissen zoals spina bifida of een dwarslaesie. Ook als de sfincter helemaal niet meer werkt, kan zo'n detrusorinstabiliteit nog steeds zorgen voor een vesico-ureterale reflux, oftewel het terugstromen van urine in de ureter (urineleider).

Hoe lang je je plas kunt ophouden is heel persoonlijk, de één heeft een grotere blaascapaciteit dan de ander en hoeveel je drinkt maakt natuurlijk ook een enorm verschil. Maar de kracht van je sfincter bepaalt niet hoeveel urine je kunt ophouden. Het bepaalt meer hoe lang je het nog kunt ophouden als je blaas eenmaal vol IS en ook of je in staat bent om bij een volle blaas het verlies van druppels of scheutjes te voorkomen als je moet niezen, je met de auto over een erg hobbelige weg rijdt, of als je obese kat met beide voorpoten nét boven je schaambeen op je buik komt staan.

Door het uitstellen van de toiletgang kun je je capaciteit soms wel iets vergroten, maar dan train je meer je detrusor dan de sfincter. Plassen is een ingewikkelde bezigheid waarbij het samentrekken van de detrusor precies samenvalt met het óntspannen van de sfincter. Ik kan je ook uit eigen ervaring vertellen dat wanneer je detrusor ongecontroleerd en op volle kracht samentrekt, je daar met het aanspannen van je sfincter nóóit tegenop kunt: je blaas WORDT op dat moment geleegd en je kunt er NIETS tegen doen.

Het is maar de vraag of het wel zo wenselijk is om met 'hard trainen' de capaciteit van je blaas te vergroten. Een te hoge spierspanning van de sfincter kan de detrusor prikkelen. Aangezien je over de detrusor geen bewuste controle hebt, creëer je dan een nieuw probleem. Ook het oprekken van de blaascapaciteit kan problemen geven: als de blaas overrekt raakt, kan de functie verloren gaan zodat je niet meer zonder hulpmiddelen kunt plassen.

Als je problemen hebt met plassen of het of het ophouden ervan, ga dan ajb naar je huisarts voor advies.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige mensen worden geboren met een afwijking, waardoor urine terug kan stromen naar de urineleider en nierbekken. Dit kan ook ontstaan door verkeerd gebruik van (sluit)spieren of te lang de plas op te houden.

Dit heet met een dure term: vesico-ureterale reflux.

Deze situatie is inderdaad onwenselijk, omdat het risico op urineweginfecties hierdoor vergroot wordt. 10-15% van de gevallen van nierinsufficiëntie wordt veroorzaakt door vesico-ureterale reflux.

De blaas kan 400-600ml urine vast houden, dus met een productie van gemiddeld 1,5 liter per dag, is na 10 uur de blaas vol. Door weinig te drinken, waardoor nog maar 400ml urine per dag wordt aangemaakt, kun je die periode theoretisch oprekken tot 36 uur.