Is het mogelijk dat je zoveel gistcellen in je darmen hebt dat je (een beetje) 'dronken' wordt?

Is het dus zo dat er genoeg suikers in je darmen kunnen zitten dat je bijv. een grote toename van gistcellen in je darmen krijgt waardoor deze door fermentatie ethanol gaan produceren dusdanig dat je daar iets van merkt?
Of komen gistcellen niet voor in je darmen, of niet de juiste hoeveelheid en soort suikers?

Of misschien is het mogelijk voor de echte verslaafden om een gistkuurtje te nemen

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Reddie
8 jaar geleden
De mens heeft gemiddeld 0,25 promille alcohol in het bloed.
Alcohol is het produkt van diverse metabole processen.
Het is dus volkomen natuurlijk, en dus kun je niet spreken van een beetje dronken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Merels kunnen dronken worden in het najaar door het veel eten van bessen. Ook zoogdieren kunnen dat eveneens wanneer ze te veel fruit eten. Dit is gemakkelijk te vinden op het net.

Het beste antwoord

Dit is mogelijk. In de literatuur staat genoeg beschreven over endogene alcohol. De micro-organismen in de darmen zijn hier verantwoordelijk voor.

In heel zeldzame gevallen kan er zelfs een syndroom door ontstaan:
Auto-brouwerij syndroom of darm fermentatie syndroom
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed zoekwerk Sebas (een plus)! Toch heeft ook Maarten wel een punt: vruchtensap bevat vrijwel altijd wel enige alcohol, veroorzaakt door wilde gisten in de lucht die suikers in vrijwel alle suikerhoudende vloeistoffen voor een zeer klein deel in alcohol omzetten. Hierop berust ook de vergisting van Lambiek, bier uit Brussel dat door spontane gisting ontstaat.

Andere antwoorden (1)

Gistcellen komen niet voor in de menselijke darm. Het zijn levende wezens waarvan sommigen een vrij zuur milieu kunnen verdragen, maar niet zo zuur als het in onze maag is. Daar sterven ze dus. Om dronken te worden zul je suikers buiten je lichaam moeten vergisten en het product dan opdrinken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gisten en schimmels kunnen wel degelijk in de darmen voor komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een plus van mij, Maarten. Dat gisten in de darm kunnen overleven is weliswaar mogelijk, maar zeldzaam. Dit wordt niet voor niets als een uitzondering/ afwijking beschouwd. Zie de bron in het antwoord van Sebas.