Wat zouden de consequenties zijn als de mens geen skelet had maar zijn cellen wel cellulose hadden?

De menselijke cellen hebben wel een celmembraan maar geen celwand zoals planten die hebben. Nu dacht ik dat die celwand bestaat uit cellulose en dat dat de plant o.a stevigheid geeft.
Dus stel een mens heeft ipv een skelet celwanden opgebouwd uit cellulose zal hij dan overeind kunnen staan/bewegen, en in hoeverre zouden de celprocessen gehinderd worden?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al eens een blad gezien waar het bladgroen van is verteerd? Een mooi skelet zie je dan. Uiteraard van cellulose, maar zonder dat skelet, zouden de bladeren gewoon slap gaan hangen.

Het beste antwoord

Vrij envoudig, de mens zou zich weer vastnestelen in de grond of uitsterven.

Planten en bomen behoren op een plaats te blijven in de grond. De dieren werden een variant daarop en simpelweg gesteld kregen daarom een hart om de 'bloedsomloop' of eerder 'vloeistofdoorstroming' te kunnen garanderen op tijdelijk eigen kracht, en de andere zaken zijn een gevolg daarvan.

Ik zie een boomstam met cellulozevezels niet direct over een andere omgevallen boomstam springen, daar heb je redelijk wat botten met pezen en spieren aan voor nodig en heel het stelsel.

Maar ergens heb je dan toch weer gelijk dat onze cellen, of we nu over cellulose spreken of cellen, toch niet zo afwijkend van elkaar zijn, en dat elke indeling toch uiteindelijk kunstmatig is.

Als je erg oud wordt, en onbeweeglijk, begin je trouwens weer meer op een... plant te gelijken. Een verwelkte zelfs...

Dus springen en huppelen met onze botjes en beentjes!

Thx voor de vraag.

+je