Waardoor heeft bloed nou precies een rode kleur?

Menselijk bloed is rood van kleur. Nu bestaat dat bloed vaak uit hemoglobine zuurstof en ijzer. Maar welke van deze stoffen veroorzaakt nu precies de rode kleur? Is dat één van die stoffen op zich of een combinatie? Is het bloed in de aderen bijv. wat minder rood dan bloed van de slagaderen doordat er minder zuurstof heeft?

Toegevoegd na 16 minuten:
In http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/overig/vraag/120254/bloed-rood staat wel welke bestanddelen daarbij van belang zijn maar echt exact aangegeven hoe die rode kleur tot stand komt staat er niet , dus welke stof of stoffen daar nu precies cruciaal voor zijn

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
4.6K
Amadea
8 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/overig/vraag/120254/bloed-rood

Het beste antwoord

De rode kleur van bloed komt door de rode bloedlichaampjes in het bloed. De rode bloedlichaampjes of rode bloedcellen zorgen voor het transport van zuurstof uit de lucht in de longen naar alle weefsels in ons lichaam. Om zuurstof te kunnen transporteren bevatten de rode bloedlichaampjes hemoglobine.
Dit is een eiwitmolecule die ijzer bevat en zuurstof kan binden. Het ijzer in hemoglobine zorgt voor de rode kleur van de rode bloedlichaampjes, en dus van het bloed.

Als hemoglobine zuurstof gebonden heeft is het felrood, als het geen zuurstof gebonden heeft is het donkerder. Bloed in een slagader bevat veel zuurstof en is dus felrood, terwijl bloed in een ader minder zuurstof bevat en dus donkerrood is.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk aan roest, dat heeft ook een rode kleur. Het gaat hier om geoxideerd ijzer (ionen).