Wanneer zijn bepaalde houtsoorten brandveilig?

Je hoort wel eens dat houtsoorten brandveilig moeten zijn als ze gebruikt worden voor de wanden, vloeren of gevel van een gebouw. Wanneer zijn die houtsoorten brandveilig en hoe kan het dat die houtsoorten brandveilig zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Antwoorden (2)

Je kunt het hout impregneren met brandvertragende middelen. Een dikke houten wand wordt ook beschouwd als zeer brandveilig. Het is weliswaar brandbaar maar een brand die aan de buitenwand van het hout ontstaat zal zelden of nooit volledig in het hout doordringen en de wand zo verwoesten. Maar daarvoor heb je wel een zeer dikke houten wand nodig, dikker dan de meeste wanden en vloeren in huis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een aantal houtsoorten is, ook zonder brandwerende behandeling, zeer moeilijk brandbaar. Hierbij moet je denken aan zware houtsoorten (hoog gewicht per volume); bij voorbeeld karri en jarrah; ook pokhout en ebbenhout branden slecht. De slechte brandbaarheid is sterk gecorreleerd met het gewicht: het kost gewoon meer energie om iets zwaars fel te verhitten, dan iets lichts.
Houten massieve deuren zijn dan ook verrassend goed bestand tegen doorbranden, ook die van veel gebruikte soorten als merbau en Dark red Meranti.

Er is bij de identificatie van houtsoorten zelfs een criterium voor de brandbaarheid: de stand waaronder men een houtsplinter nog brandend kan houden. Bij goed brandbare houtsoorten kan men de verbranding laten voortgaan met het vlammetje aan de top, bij de slechtst brandbare soorten zal de splinter, ook met het vlammetje aan de onderkant, spontaan uitdoven (dit alles bij gewone verbranding in lucht). Zie de bron.