Hebben bacterien ook een soort 'keuzevrijheid'? Zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?

Stel je plaatst twee bakken in de open lucht. De een zit vol met melk en de ander vol met water. Zullen er dan ook meer lactosebacillen naar de melk toe gaan of maakt dat niet uit en zullen er evenveel in het water terecht komen.

Ik begrijp dat als er natuurlijk 1 bacil in de melk terecht komt dat er na een poosje heel veel kunnen zijn, maar het gaat er natuurlijk om in hoeverre bacterien zichzelf een richting kunnen geven om naar de voor hun wenselijke stoffen te kunnen begeven.

Misschien hebben sommige bacterien wel staartjes waarmee ze zich door de lucht kunnen bewegen en een soort geurorgaantjes om richting mee te kunnen bepalen.

Het voorbeeld hierboven is natuurlijk slechts een voorbeeld van de melkzuurbacterie. Voor mijn vraag is elke soort bacterie welkom.

Al ben ik er in mijn voorbeeld wel vanuit gegaan dat lactosebacillen melk beter kunnen gebruiken als water, hoewel ik daar dus niet 100% zeker van ben, maar goed een andere vloeistof kan ook (of zelfs helemaal niets).

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou zeggen dat de bacteriën al in de melk zitten. Niet dat ze al scannend door de lucht gaan. Ik denk derhalve dat je uitspraak: Zullen er dan ook meer lactosebacillen naar de melk toe gaan of maakt dat niet uit en zullen er evenveel in het water terecht komen. Op een misverstand berust. Misschien zit ik er compleet naast hoor. Bacteriën zijn hele simpele organisme, volgens mij zonder echte sturing, zonder enige zintuigen.
erotisi
8 jaar geleden
Nou als ze al in de melk zitten dan veronderstellen we maar even een bak met gesterilliseerde melk
Ritsuka
8 jaar geleden
Als de melk steriel is komen er geen bacteriën in als de omgeving ook schoon is
erotisi
8 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat de open lucht vol zit met verschillende bacterien waaronder de lactosebacil
Ritsuka
8 jaar geleden
Klopt, er zweeft vanalles in gewone lucht. Ik weet niet of de lactobacillus daar 1 van is, of dat deze alleen via contact gaat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en niet alleen de melk steriliseren, maar ook de bak waar je die in gedaan hebt. Dan weet je zeker dat de bacterien die er in komen uit de lucht komen.

Het beste antwoord

Bacteriën zijn niet in staat om actief door de lucht te bewegen. Als ze dat wel kunnen, zouden de experimenten van Pasteur niet gelukt zijn.
Vele bacterien hebben een zweepstaartje om zich mee voort te bewegen (Lactobacillen hebben deze niet). De oppervlaktespanning van lucht is echter te laag om het zweepstaartje te gebruiken. Als jij met je armen flappert kun je ook niet vliegen ;-)

Sommige bacteriën kunnen wel enige tijd door de lucht zweven. Een bekend voorbeeld hiervan is Staphylococcus aureus. Dragers kunnen deze bacteriën 'strooien' met huidschilfers bijvoorbeeld. Echter blijft het dat de bacteriën bij toeval ergens op landen.

Je zou kunnen stellen dat bacteriën een beperkte mate van 'keuzevrijheid' hebben. Zo kunnen ze bijvoorbeeld 'kiezen' om glucose of lactose te fermenteren, afhankelijk van wat er beschikbaar is.

Ook kunnen ze communiceren m.b.v. 'quorum' sensing. Als er een bepaalde dichtheid behaald wordt, kunnen ze bijvoorbeeld gaan zwermen of een biofilm vormen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bacterien zitten overal. Dus in de lucht, op oppervlaktes, op je handen. Steriel werken is dan ook een vak op zich...

Er van uitgaande dat er geen bacterieen in de melk of water zitten, moeten ze uit de omgeving komen (de lucht, de bakken waar het in zit, de adem die je er over heen zet). Maar in de vloeistoffen zelf zitten geen bacterien op t=0

In de melk zullen veel meer bacterien uiteindelijk groeien. Waarom? Omdat melk in het geheel een goede voedingsbodem zit.

Hoe komen de bacterien daar? Doordat ze overal aanwezig zijn. In je adem, op je handen, etc. Bacterien hebben inderdaad (zoals in de reacties op je vraag) geen mechanisme waardoor ze (min of meer) bewust kunnen sturen waar ze naar toe gaan. E. Coli, een eencellige vele malen groter is de eerste die een soort van bewegingsmechanisme heeft (zij het zeer beperkt. Er zijn haartjes op het membraan die kunnen voorstuwen en zodra er een obstakel is, gaat E. Coli iets terug en draait een vast aantal graden (ik meen iets van 17 a 20 graden, is absoluut uit het hoofd) en vervolgt de weg. Bacterien hebben dit niet en zijn volledig afhankelijk van de omgeving en waar ze gebracht worden. Dit is niet erg voor de overleving omdat er ongelooflijk veel bacterien zijn en in die zin overleving gegarandeerd wordt (en daarbij zijn baceterien heel erg primitief).

In het water en in de melk komen dus nagenoeg dezelfde hoeveelheid bacterien. Alleen in de melk zullen meer bacterien overleven. In puur water (zonder toevoegingen, verontreinigingen, etc) zullen bacterien niet overleven.
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Helicobacter Pylori heeft een flagellum (zweepstaart) om zich actief voort te bewegen. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Helicobacter_pylori
en https://en.wikipedia.org/wiki/Flagellum .
erotisi
8 jaar geleden
zouden ze dat ook in de lucht kunnen of alleen in vloeistoffen?
Cryofiel
8 jaar geleden
Bij mijn weten alleen in vloeistoffen. In de lucht is de wrijving te laag voor voortstuwing middels een flagellum. Voor zover ik weet overleven bacteriën niet heel lang in de lucht. Ze drogen te snel uit. Ze gaan dan over tot sporevorming. Een spore is een "uitgedroogde bacterie" die door toediening van vocht weer actief wordt. Een spore is dus nog wel besmettelijk, maar is niet actief, en kan zich dus ook niet voortbewegen. Maar de vorige alinea is geheel mijn interpretatie; ik zou dat compleet fout kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gram-negatieve (met een buitenmembraan) bacterien drogen inderdaad snel uit. Voorbeelden hiervan zijn salmonella, e coli en legionella Gram-positieve (met een dikke celwand zonder buitenmembraan) bacterien houden het langer uit. Voorbeelden hiervan zijn lactobacillen, staphylococcus aureus en streptococcen. Alleen Bacillus sp. en Clostridium sp. zijn in staat sporen te vormen zoals Cryofiel aanhaalt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dank voor je toelichting, Sebas86. Fijn om een echte expert in ons midden te hebben!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
You're welcome, fijn ook om die informatie eens te kunnen gebruiken, zonder gegaap en vragende blikken ;-). Verder zijn m'n antwoorden niet heilig hoor, medische microbiologie is veel te beperkt voor dit soort fundamentele biologie vragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"E. Coli, een eencellige vele malen groter is de eerste die een soort van bewegingsmechanisme heeft" Bedoel je hiermee Escherichia coli of Entamoeba coli? Overigens heeft Escherichia coli ook zweepstaartjes om zich voort te bewegen.