Hoe kan een eicel uitgroeien tot een blastocyste?

Als een eicel van vrouw wordt bevrucht met een zaadcel ontstaat er een zygoot deze groeit daarna uit tot een morula en vervolgens tot een blastocyste.
Nadat deze blastocyste is ontstaan hecht deze zich vast aan de baarmoeder waardoor het verder kan ontwikkelen tot een embryo doordat het oa via de placenta aan de moeder voedingsstoffen krijgt.

Nu bestaat zo'n blastocyste uit zo'n 200 cellen en zo'n 0,1 tot 0,2 mm groot. Een eicel is zo'n 0,1 micrometer groot.

Maar waar haalt de eicel (samen met de zaadcel) de energie vandaan om zoveel groter te worden. Haalt het ergens voedingsstoffen vandaan of teert het echt volledig op eigen voorraden?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eicel
https://en.wikipedia.org/wiki/Blastocyst

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Een eicel is zo'n 0,1mm oftwel 100µm groot. De eicel is dus niet heel veel groter geworden. Om te groeien in dit stadium gebruikt de eicel interne voedingsstoffen en glycoproteines aanwezig in de eierlijders.

0,1µm is kleiner dan de meeste bacterien.