Komt co-dominantie van allelen ook voor bij mensen?

Co dominantie bij planten kan zich bijvoorbeeld uiten doordat hun bloemblaadjes zowel rode als witte stukken heeft. De vader heeft zeg maar rode blaadjes en de moeder witte blaadjes.

Nu zie ik heel af en toe mensen die een plukje haar hebben met een afwijkende kleur. Misschien dat de kapper dat heeft gedaan, maar kan dat ook een demonstratie van codominantie van genen zijn?

En zijn er nog meer mogelijkheden? Of zijn de meeste kenmerken die een mengvorm hebben incomplete dominanties? Als je moeder bijvoorbeeld zwart haar heeft en je vader blond dat je dan bruin haar krijgt?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Co-dominantie komt niet zo heel veel voor, maar bij de mens zie je het bijvoorbeeld bij de bloedgroepen van het AB0-type. Er is een gen dat boedgroep A veroorzaakt en een ander gen dat bloedgroep B tot gevolg heeft.
Heb je béide genen, dan is je bloedgroep AB.

En als je ze alle twee niet hebt, krijg je 0 (spreek uit: nul).

Toegevoegd na 12 uur:
Eigenlijk is de woordkeus van de vragensteller (allelen) beter dan de mijne (genen). Er is in de AB0-kwestie namelijk slechts één gen actief. Het bijzondere is, dat dat gen DRIE allelen heeft.

Normaal heeft een gen twee allelen, waarvan één (het dominante) de baas speelt over het andere (het recessieve). Van het bloedgroep-gen zijn er echter drie. Twee daarvan (aangeduid met A en B) zijn gelijkwaardig en zijn dominant over de derde.
Verder is het verhaal zoals al beschreven in mijn eerdere antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is inderdaad ook het enige voorbeeld van co-dominantie dat ik kan vinden.
erotisi
8 jaar geleden
Je zegt dat dat allel drie varianten heeft A, B, en....?
Maar 0 is toch de afwezigheid van een gen, dat kan dan toch geen allel zijn? Toch vraag ik mij ook af of van de meeste genen er maar twee allelen zijn, normaal gesproken dan. Neem nou haar kleur zijn dat ook niet meer dan twee soorten allelen van? Of is dat nou net de uitzondering?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dezelfde volgorde als in je reactie: 1) In de genetica wordt het derde alleel van het bloedgroepengen vaak aangeduid met een l (de l van leuk). Dat zal wel de afkorting zijn van een of andere wetenschappelijke term. 2) De 0 betekent: geen dominante allelen aanwezig. 3) Van verreweg de meeste genen bestaan slechts twee allelen: de bekende dominant/recessief variatie. Er zijn echter ook heel wat gevallen van multipele allelie bekend. Er zijn genen met wel vier of vijf allelen. Misschien is http://www.havanezerclub.nl/index.php/pupinfo/erfelijkheidsleer#dominantie een interessante pagina voor je. Die heb ik ooit geschreven toen ik nog lid was van die club.
erotisi
8 jaar geleden
1) Nog nooit van gehoord dat iemand zei ik heb bloedgroep L. Is waarschijnlijk wel heeel zeldzaam dan? 2)Voor zover ik weet is het kenmerkende van bloedgroep 0 nu juist dat ze geen antigenen (A en B) in hun membraan hebben van hun erytrocyten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1) Nee, die "L", (met de allelen l en l) heet 0
2) Ja, dat klopt: 0 (nogmaals: dan heb je dus twee keer l) geeft geen antigenen op het membraan van je rode bloedlichaampjes. Daar heb je minstens één A of B voor nodig. P.S.
Op de pagina die ik je hierboven aanraadde staan onderaan nóg twee voorbeelden van multipele allelie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De genen voor major histocompatibiliteit complex (MHC) zijn ook co-dominant. Deze coderen voor receptoren die lichaamsvreemde eiwitten aan het immuunsysteem presenteren. Dit zijn flinke lappen DNA (3,5 milljoen base paren) die sterk variëren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, je 1e reactie
Ik heb hier verder geen info over, maar ik meen te weten dat met name kleuren van huid en haar heel ingewikkeld worden doorgegeven.
Bij huidskleur speelt een aantal (hoeveel???) genen een rol, waarvan sommige (hoeveel???) waarschijnlijk meer dan twee (hoeveel???) allelen hebben. Genetica is een zéér ingewikkeld specialisme binnen de biologie, denk o.a. aan kankeronderzoek.