Welk water uit de natuur kan je drinken?

Ik ga binnenkort een fietstocht maken langs paalcampings. (legaal wildkamperen) Niet alles heeft een watervoorziening.

Nu hoorde ik dat al het water wat je kookt kan drinken.
Maar nu keek ik laatst in een sloot en dat ziet er vreselijk vies uit.
Een bredere verbinding zoals een landelijk kanaal leek me geschikter om te koken en te drinken.

Maakt dat uit? of zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Naast pathogenen (ziekteverwekkende (mrcro-organismen) zitten er mogelijk ook zware metalen en andere giftige (an)organische verbindingen zoals resten landbouwgif. Daarmee vergeleken is de sterk verdunde lediging van een chemisch toilet op zich haast onschadelijk, Cadmium is een van de ergste giften die je in water tegenkomt en dat gaat er met koken niet uit, wel met destilleren. Helaas is destilleren niet foolproof, bij lagere temperatuur dan 100graden Celsius verdampende stoffen zoals alcoholen, benzine en andere (an) organische (vloei)stoffen. komen deze in het destillaat, gooi dus het eerste destillaatgedeelte weg en haal het destillaat door een koolfilter (norit). Bij alleen door ziekteverwekkers vervuild water zou een UVC belichting zeer effectief zijn, dit heb ik toegepast in Thailand, het water op zich was goed gezuiverd maar de weg naar de kraan niet! Zo had ik een zelfgebouwd UVC systeempje op batterijen bij me en heb tijdens mijn vakantie aldaaqr geen maag- of darmklachten gehad, daar waar anderen helaas het toilet erg hebben leren waarderen. Ter conservering van goed drinkwater past men wel colloidaal zilver toe, het water laat dan ook geen algvorming toe. Winkels voor hiking en boating leveren dit en het werkt efficient omdat men het concentraat colloidaal ziklver in de ppb schaal kan verdunnen zonder dat het de werkzaamheid verliest. PAS OP, zelfgemaakte zilverzoutoplossingen zijn -opgedronken- ZEER vergiftig. Blijf je ergens langer, graaf een flink gat, zet in het midden een schone beker en span er een transparant stuk schoom plasticfolie overheen. Leg een steentje op de folie boven de beker en giet water of evt zelfs urine in de kuil ZONDER dat het in de beker of op het plasticfolie komt. Hoe heter het weer hoe groter de opbrengst. Mits goed uitgevoerd is het water in de beker drinkbaar. Dit systeem dat vele levens heeft gered, werkt verrassend goed, meerdere kuilen etc kunnen grotere vraag behappen. Bij droogte verzamele men de urine en zuivere men het op bovenstaande wijze. Het is een betrouwbare bron om zuiver water te winnen. Succes met je reis Toegevoegd na 3 minuten: Bovenstaande is serieus bedoeld en bewezen functioneel, niet is grappig of spottend bedoeld.

Wat leuk dat je zo'n fietstocht gaat maken. In Nederland en België zou ik persoonlijk niet gauw uit dit soort water drinken. Ook al doodt je de ziekteverwekkers door het water te koken - de bacteriën en andere levende organismen gaan dood. Er blijft genoeg achter wat je liever niet in je lichaam krijgt, al dan niet verhit. Ik zou zelfs, ondanks jouw verhaal, liever uit een sloot drinken dan uit een kanaal. In een sloot zit wel meer zichtbare vervuiling (plantenresten, resten van dode visjes, algen, modder). Maar in een kanaal zitten ook dieselresten, uitwerpselen en de inhoud van chemische toiletten (dat laatste is illegaal, maar gebeurt). Hoewel, in een sloot langs akkerbouwgrond zitten ook resten meststoffen... Het door jou genoemde landelijke kanaal is misschien nog wel de beste optie, hoewel dat waarschijnlijk tussen een sloot en een drukker bevaren kanaal in zit: te landelijk: meststoffen. Te recreatief: alles wat er van (plezier)vaart afkomt. Dan heb je nog rivieren maar daar zitten ook weer de resten in van de grote vrachtschepen (dieselresten, overboord gegooide zooi... noem maar op). Als je het écht heel graag wilt moet je misschien voor je vertrekt een keer het een en ander uitproberen en kijken of je ziek wordt: dan heb je dat tijdens je fietstocht niet. Wil je liever niet dat soort dingen in praktijk testen: neem dan genoeg watercontainers (flesjes, waterzakken, jerrycans) mee om bij openbare gelegenheden of welwillende locals te vullen. Toegevoegd na 57 seconden: Wat je ook kan doen is wat veel mensen op de basisschool wel deden: een waterfilter maken. Zie filmpje in de bronvermelding. Hierna nog wel even het water koken!

Bronnen:
http://www.schooltv.nl/video/water-schoonm...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100