Welk water uit de natuur kan je drinken?

Ik ga binnenkort een fietstocht maken langs paalcampings. (legaal wildkamperen) Niet alles heeft een watervoorziening.

Nu hoorde ik dat al het water wat je kookt kan drinken.
Maar nu keek ik laatst in een sloot en dat ziet er vreselijk vies uit.
Een bredere verbinding zoals een landelijk kanaal leek me geschikter om te koken en te drinken.

Maakt dat uit? of zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
10.8K
Amadea
8 jaar geleden
Bedoel je in Nederland of België? Verderop in Europa kan je bergstroompjes zo hoog mogelijk tappen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Als je water kookt gaan ziekteverwekkers dood. Die kunnen jou dus niet meer infecteren. Als die ziekteverwekkers echter al veel gifstoffen hebben geproduceerd toen ze nog leefden, is het goed mogelijk dat die gifstoffen gewoon in het water blijven zitten. Sommige gifstoffen gaan kapot van koken en worden dan ongevaarlijk, maar er zijn ook veel gifstoffen die prima tegen een kookbeurt kunnen. Dan word jij dus alsnog ziek van bacteriële gifstoffen of van schimmel-gifstoffen. Koken is dus geen garantie voor veiligheid. Als het water industriële vervuiling bevat, gaat die meestal ook niet weg door het water te koken. In plaats van giftig water drink je dan lauw giftig water.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga langs een buitensportzaak en laat je eens voorlichten over waterzuivering.
Buitenwater zomaar gebruiken is bepaald niet aan te raden want dan kon je fietstocht wel eens niet afmaken door reactie op het water wat op allerlei manieren verontreinigd zijn.
Ivana
8 jaar geleden
Bij 'bever-buitensport' zijn tabletten verkrijgbaar die water zuiveren.
Cryofiel
8 jaar geleden
Goed idee! Maar dan moet je nog steeds goed opletten *welke* onreinheden er uit het water worden gezuiverd. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig tabletten die het water kunnen zuiveren van zware metalen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Nu ik er zo over nadenk - zoek eens op fietsersforums. Via Wereldfietser moet je een eind kunnen komen met het zoeken naar forums en naar andere fietserssites die wellicht weer naar forums verwijzen. Je zult vast niet de eerste fietser zijn die hier tegenaan loopt. Ook trekkersforums ("rugzak op en wandelen maar") kunnen nuttige informatie geven.
Ivana
8 jaar geleden
http://wildkamperen.nl/wiki/Paalkampeerterrein
Bij paalkampeerterreinen zijn pompen die grondwater oppompen om te drinken. Je moet het alleen koken. Op je route naar het volgende terrein neem je dan een aantal liters mee, mocht je onderweg geen zuiver drinkwater aantreffen. Dan hoef je noch in sloot, noch in vaart te 'fourageren'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het voelt natuurlijk prima: geen auto maar de fiets, geen caravan maar een tent, (en geen gaz maar een primus?). Toch zou ik de diverse legale en illegale vervuilingsbronnen waar we tegenwoordig helaas mee te maken hebben zó wantrouwen dat ik héél veel moeite zou doen om aan kraan- of flessewater te komen.
Ook in grondwater heb ik geen blind vertrouwen meer! Ik ben het met Amadea eens: hóóg in de bergen (en even op de kaart kijken of daar niet toch nog een bovenstrooms dorpje ligt) zou ik wel uit een vlot stromend beekje durven drinken.
Ivana
8 jaar geleden
De paalkampeerterreinen liggen allemaal in gebieden waar de bodemverontreiniging niet is doorgedrongen, maak je niet druk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik zou dreigen om te komen van de dorst zou ik uiteraard zo'n paalkamppomp gebruiken, maar mijn wantrouwen t.a.v. illegale (en dus een hele tijd: nog niet ontdekte) verontreiniging zou mij toch naar de dichtstbijzijnde supermarkt doen uitwijken.
In ieder geval voor het drinkwater, voor het gebruik bij de bereiding van voedsel ligt het (i.v.m. koken) zou ik minder aarzelen..

Het beste antwoord

Naast pathogenen (ziekteverwekkende (mrcro-organismen) zitten er mogelijk ook zware metalen en andere giftige (an)organische verbindingen zoals resten landbouwgif.
Daarmee vergeleken is de sterk verdunde lediging van een chemisch toilet op zich haast onschadelijk, Cadmium is een van de ergste giften die je in water tegenkomt en dat gaat er met koken niet uit, wel met destilleren.
Helaas is destilleren niet foolproof, bij lagere temperatuur dan 100graden Celsius verdampende stoffen zoals alcoholen, benzine en andere (an) organische (vloei)stoffen.
komen deze in het destillaat, gooi dus het eerste destillaatgedeelte weg en haal het destillaat door een koolfilter (norit).
Bij alleen door ziekteverwekkers vervuild water zou een UVC belichting zeer effectief zijn, dit heb ik toegepast in Thailand, het water op zich was goed gezuiverd maar de weg naar de kraan niet!
Zo had ik een zelfgebouwd UVC systeempje op batterijen bij me en heb tijdens mijn vakantie aldaaqr geen maag- of darmklachten gehad, daar waar anderen helaas het toilet erg hebben leren waarderen.
Ter conservering van goed drinkwater past men wel colloidaal zilver toe, het water laat dan ook geen algvorming toe.
Winkels voor hiking en boating leveren dit en het werkt efficient omdat men het concentraat colloidaal ziklver in de ppb schaal kan verdunnen zonder dat het de werkzaamheid verliest.
PAS OP, zelfgemaakte zilverzoutoplossingen zijn -opgedronken- ZEER vergiftig.
Blijf je ergens langer, graaf een flink gat, zet in het midden een schone beker en span er een transparant stuk schoom plasticfolie overheen.
Leg een steentje op de folie boven de beker en giet water of evt zelfs urine in de kuil ZONDER dat het in de beker of op het plasticfolie komt.
Hoe heter het weer hoe groter de opbrengst.
Mits goed uitgevoerd is het water in de beker drinkbaar.
Dit systeem dat vele levens heeft gered, werkt verrassend goed, meerdere kuilen etc kunnen grotere vraag behappen.
Bij droogte verzamele men de urine en zuivere men het op bovenstaande wijze.
Het is een betrouwbare bron om zuiver water te winnen.
Succes met je reis

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovenstaande is serieus bedoeld en bewezen functioneel, niet is grappig of spottend bedoeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat leuk dat je zo'n fietstocht gaat maken.
In Nederland en België zou ik persoonlijk niet gauw uit dit soort water drinken. Ook al doodt je de ziekteverwekkers door het water te koken - de bacteriën en andere levende organismen gaan dood. Er blijft genoeg achter wat je liever niet in je lichaam krijgt, al dan niet verhit.

Ik zou zelfs, ondanks jouw verhaal, liever uit een sloot drinken dan uit een kanaal.
In een sloot zit wel meer zichtbare vervuiling (plantenresten, resten van dode visjes, algen, modder). Maar in een kanaal zitten ook dieselresten, uitwerpselen en de inhoud van chemische toiletten (dat laatste is illegaal, maar gebeurt).

Hoewel, in een sloot langs akkerbouwgrond zitten ook resten meststoffen...
Het door jou genoemde landelijke kanaal is misschien nog wel de beste optie, hoewel dat waarschijnlijk tussen een sloot en een drukker bevaren kanaal in zit: te landelijk: meststoffen. Te recreatief: alles wat er van (plezier)vaart afkomt.

Dan heb je nog rivieren maar daar zitten ook weer de resten in van de grote vrachtschepen (dieselresten, overboord gegooide zooi... noem maar op).

Als je het écht heel graag wilt moet je misschien voor je vertrekt een keer het een en ander uitproberen en kijken of je ziek wordt: dan heb je dat tijdens je fietstocht niet. Wil je liever niet dat soort dingen in praktijk testen: neem dan genoeg watercontainers (flesjes, waterzakken, jerrycans) mee om bij openbare gelegenheden of welwillende locals te vullen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Wat je ook kan doen is wat veel mensen op de basisschool wel deden: een waterfilter maken. Zie filmpje in de bronvermelding.
Hierna nog wel even het water koken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In je bijgevoegde filmpje, werkt men in de verkeerde richting. Het moet andersom, onderaan het zand, dan een grovere massa en bovenaan de keien. Zo hou je eerst het grove vuil tegen, dan het minder grove, het zand filtert de kleine deeltjes weg. Doe je het anders, met het zand bovenaan, zit het zaakje zo dicht met het grove vuil.
Boven het zand wat fijne houtskool, neemt de gifstoffen weg. Daarna natuurlijk koken om schimmels en bacteriën te doden.
Een andere manier: http://www.ketnet.be/programma/x-treem/zelfgemaakte-waterfilter
Jammer dat hij geen zand gebruikt, dit zit in riviertjes maar genoeg, en filtert zeer goed.