Kunnen alle zoutwatervissen in zoet water leven, indien er voldoende voedsel is?

Graag met toelichting.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
11.8K

Het beste antwoord

Het is belangrijk te weten dat vissen een half doorlaatbare huid hebben, deze laat wel het water door maar niet de stoffen die in het water zitten. Door een proces dat we osmose noemen gaat het water steeds in de richting van de plaats met minder zout naar een plaats met meer zout, in dit geval door de huid van de vis.

Hierbij moeten we onderscheid maken tussen de vissen die in de zee leven en vissen die in het zoet water rond zwemmen.

Bij zeevissen is de zoutconcentratie in hun lichaam lager dan dat van het water. Het water stroomt dus altijd door hun huid naar buiten toe. Bijgevolg moet een zoutwatervis veel drinken anders droogt hij uit. Natuurlijk drinken deze vissen zeewater, hun nieren zijn dan ook zo aangepast dat zij deze zoutconcentraties kunnen verwerken. Zeevissen hebben dus constant dorst!

Bij zoetwatervissen is de zoutconcentratie in hun lichaam hoger dan dat van het water waarin ze rondzwemmen. Dus het water gaat hier door de huid naar binnen toe. Zoetwatervissen moeten dus niet veel drinken maar juist veel plassen om al dat water dat binnen komt kwijt te geraken. Zoetwatervissen hebben dus geen dorst!

Indien je dus een zeevis in zoet water zet dan zal deze niet overleven. Een zeevis is het immers gewoon om te drinken en hij gaat dan ook nog eens via de huid water binnen krijgen, bijgevolg zwelt hij op en sterft.

Indien je een zoetwatervis in de zee zet zal deze ook niet overleven. Deze is het immers niet gewoon om te drinken bij gevolg droogt hij uit en sterft.

Er bestaan echter vissen zoals paling en zalm die en in zoetwater en in zoutwater kunnen leven. Zij kunnen zich aanpassen aan de veranderende omgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee, want zout water vissen, zijn gewent aan zout water, en ze eten de diertjes in het zoute water.
als het water opeens zoet word, gaan de diertjes dood, en dus de vissen ook.

Dit gebeurde toen de Zuiderzee, het IJsselmeer werd.
toen werd er zout water, zoet water gemaakt.
dit was heel erg voor dat ecosysteem.
al die dieren gingen dood.

er kwamen wel nieuwe dieren, natuurlijk
maarja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoutwatervissen hebben zich aangepast om in het zoute water te kunnen leven, ze zijn in staat het zout weg te houden uit hun lichaam, juist door deze aanpassing kunnen de meeste zoutwater vissen niet meer in het zoete water leven.
Echter er zijn uitzonderingen zoals alles in de natuur.
Zalmen en florellen kunnen zowel in zout als in zoet water.
Meer riviervissen kunnen dat.
Zelfs het driedoornige stekelbaarsje, kan uiteindelijk ook in zout water leven, ik heb ze vroeger in een tropisch zeeaquarium gehad!
Rondom Amsterdam worden nog steeds platvissen (bot) gevangen in het Ij, terwijl een bot een echte zout en brak water vis is.
Ook de steur, de vis van de kaviaar, kan in zoet en zout water leven.
Het heeft echter allemaal niet met wel of niet voldoende voedsel te maken, maar wel of niet kunnen aanpassen/overschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm goede vraag, volgens mij bestaat er een haaiensoort die in africa tot wel 300 km landinwaarts op de zambezi rivier is gevangen. was ooit op discovery.
Dus niet alle vissen maar sommige lijken zich dan toch aan te kunnen passen.
Ik meen me te herinneren dat er zelfs aanvallen op mensen waren die in de rivier hun wasje zaten te draaien.