Reageren reuen anders op mannen dan op vrouwen?

Als een man een vrouw ontmoet kan dat een andere soort ontmoeting zijn als tussen mannen onderling idem bij vrouwen onderling. Maar is een dergelijk verschil ook van toepassing tussen honden en mensen of maakt het voor een hond helemaal niet uit wat voor menselijk geslacht hij voor zich heeft?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
6.3K

Antwoorden (3)

Hangt er van af.
Sommige honden maakt t niks uit.
Sommige honden reageren wel anders op mannen dan op vrouwen. In het algemeen klinkt een mannelijke stem zwaarder dus dominanter dan een hoge vrouwen stem.
Sommige honden luisteren beter naar een mannelijke stem dan een hoge vrouwen stem, vooral als hun baasje een man is of als de honden wat dominanter karakter hebben.
Honden met vrouwelijke baasje reageren beter op vrouwen.
of als een vrouw ongesteld is ruiken honden dat soms en gaan ze zo in je kruis springen om te snuffelen.
honden reageren ook anders op mensen kinderen. sommigen vinden kinderen eng of gaan er voorzichtiger mee om omdat ze weten dat ze jong zijn.
Als een hond bijvoorbeeld mishandeld is door een man zal ie zich beter voelen bij een vrouw.
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
O dat is zo waar.
Toen ik mijn vriend pas leerde kennen en mijn regels had,... de hond des huizes wou me dan altijd bespringen. Buiten die week liet hij me met rust maar tijdens die dagen dan vond hij me heel interessant. Na ongeveer een jaar stopte hij daar echter mee.
Jazeker, meestal wel al hoeft het verschil in reactie niet groot te zijn.

Bij zoogdieren waartoe mensen en honden behoren lijken de (mannelijke en vrouwelijke) geslachtshormonen veel op elkaar, ook al zijn het verschillende soorten. Een hond ruikt daardoor goed het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes bij andere soorten dus ook bij mensen. Niet alleen een reu, maar ook een teefje weet daardoor meteen of iemand man of vrouw is en zal (afhankelijk van de context) dus verschillend reageren. Doordat vrouwen die in verwachting of ongesteld zijn gedurende die periode andere hormonen hebben (wat de hond ruikt) zal de hond mogelijk anders reageren. Het komt voor dat een reu zijn in verwachting zijnde vrouwtje extra gaat beschermen. En er zijn ook reuen die hun vrouwtje altijd veel meer beschermen (lees: blaffen en grommen naar vreemden) dan hun baasje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat van de hormonen is echt zo. Dus dat ga ik niet herhalen. Toch wil ik een klein ding aanvullen bij de vorige antwoorden.

Sommige reutjes denken dat het vrouwelijke baasje 'hun' partner is. Zeker als hij in de nest (lees bed ) van dat vrouwtje kan slapen.
Dan gaan ze vaak mannen ( die ze leren kennen en voor het vrouwtje komen ) als rivalen zien en hun teefje niet zomaar afgeven. Dit hebben ze dan niet bij andere vrouwen die op bezoek komen.

En nog iets.
Ooit zag ik op tv dat mensen zelfs hun honden aanleren om racistisch te zijn. Dus ze leren honden aan om zich anders te gedragen tegen 'gekleurde' mensen. In dat geval gaat het dus niet om het geslacht maar de kleur. Dus voor honden is dat ook een herkenningsgegeven.
nounka