Werkt de zogenaamde muggenval die ik steeds op Facebook en bij Lifehacks tegenkom?

Ik zie steeds op lifehacks en op Facebook de zogenaamde muggenval langs komen.

Je neemt een plastic fles, knipt de bovenkant eraf en zet deze er omgekeerd op (zoals de wepsenval, alleen doe je er geen limonade in) Er gaat suiker, gist en water in.

8 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Reddie
8 jaar geleden
Lijkt me simpel zelf uit te proberen.
Waarom vraag je dat hier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie : Hier is GV toch voor. Ter vermeerdering van kennis en niet om af te ,,,
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Waarom zou ik het uitproberen als iemand anders van GV dat al gedaan heeft en vervolgens zegt "Nee dat werkt helemaal niet!" Ik was benieuwd naar de ervaringen van mensen.
Reddie
8 jaar geleden
En dat wil je niet toetsen aan je eigen ervaring?
Je bent dus meer geinteresseerd in statistiek. Hoeveel ja, hoeveel nee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom probeer je geen muggenlamp. Bij ervaring weet ik dat die werkt. Zet een ventilator aan de zijkant van je bed, ter hoogte van je gezicht. De muggen worden weggeblazen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@reddie eigenlijk wil ik het wel proberen. Maar ik vergeet steeds om gist te kopen. Alle andere spullen heb ik in huis, maar gist gebruik ik nooit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fader, Een muggenlamp of een ventilator?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In mijn serre staat een grote waterbak met regenwater. Door het tropisch klimaat zit het daar soms vol met muggen, die zich daar ontwikkelen. In de zomer laat ik daar vaak een muggenlamp tijdens de nacht branden. Om de paar weken moet ik het stalen netwerk met een borsteltje reinigen omdat het vol met muggen kleeft. Ook voor motten die mijn tomaten kunnen aantasten, kent die lamp geen genade. (ik haat sproeimiddelen)
Ik slaap tot het heel koud wordt, iedere nacht met een draaiende ventilator, links van mijn bed (ik lig er alleen in). Nooit meer gezoem van muggen aan mijn hoofd.
Ze werken dus allebei. Zelf heb ik wat afkeer van allerlei vallen met een lokmiddel voor diverse insecten. Zoals het woord aangeeft, ze trekken de insecten aan. In het geval van de muggen, worden ze steeds weer naar de slaapkamer gelokt, ook als er niemand aanwezig is. Staat de fles vlak bij je bed, vliegen de muggen daar rond. Staat de fles ver van je bed, is er kans dat je er nog last van hebt. Misschien de fles op een andere kamer zetten?? De vraag of het wel degelijk werkt, vind ik nog zo slecht niet.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Een jaar later maar oke. Gisteren een heleboel muggen in huis gekregen. Ik heb inmiddels allemaal horren. Maar de hordeur heeft open gestaan. Ik heb 2 van die vallen gemaakt. Staan inmiddels een paar uur. Nog niet 1 mug erin.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Na een lange nacht....
De vallen zijn leeg...en het plafond zit nog steeds vol met muggen. Nee de z.g.n. muggenval werkt NIET

Antwoorden (1)

In theorie zou hij moeten werken. Het idee is dat je met het mengsel CO2 maakt, en dat is precies de stof waar muggen op af komen. Niet op licht, of warmte, maar op de CO2 die we uitademen.
Door een net even grotere bron van CO2 in de buurt te plaatsen, komen de muggen DAAR op af, en door de constructie van de fles komen ze er bijna niet meer uit als ze er achter komen dat ze genaaid zijn.

Ik heb het niet uitgeprobeerd, want ik heb geen last van muggen en wordt nog geen drie keer per jaar gestoken (al zit ik altijd buiten), maar de ervaringen lijken over het algemeen inderdaad positief.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
crispy
8 jaar geleden
maar werkt het of is het alleen maar theorie?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik word gek van die beesten! Ik heb (nog) geen horren ik heb kiep-kantel-ramen (zo niet blij mee) en dan heb je meteen een duurder soort hor nodig. En mijn achterdeur is zo gigantisch dat ik daarvoor ook een hor nodig heb, die buiten de standaard maat valt €€€€€ Dat ze prikken vind ik niet erg, dat is irritant maar oke. Maar wat me het meest irriteert is dat ze 's nachts steeds in mijn oren gaan zitten zoemen en dat ik daar wakker van word.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het schijnt inderdaad te werken, als ik de reacties op Internet mag geloven, maar net zoals alle andere muggenmiddelen : de een zweert er bij, voor de ander doet het niks of niet genoeg.
Of het voor jou werkt kun je alleen maar uitproberen, maar dat is-in tegenstelling tot heel veel geavanceerde antimuggenmiddelen die ook niet 100 % van de tijd bij 100 % van de mensen werken- heel goedkoop te testen.
De fles kost je een kwartje (statiegeld), een blokje gist 15 cent, en de suiker een paar centen. Het is dus in elk geval zo ongeveer het goedkoopste antimuggenmiddel dat je kunt proberen. Het meest effectief is uiteraard een passende hor in alle deuren en ramen in huis, en/of -beduidend goedkoper- een klamboe. Tegen het zoemen werken echter alleen oordopjes.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Klamboe is inderdaad een goed idee, dan hoor ik het zoemen wel, maar niet hard genoeg omdat ze niet meer in mijn oor zitten :-)
Alleen ik heb een grote ventilator boven mijn bed hangen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tsja...het is kiezen of delen ;-). Een klamboe over de ventilator hangen lijkt me geen onverdeeld succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij hebben ook een ventilator boven het bed die er zachtjes draaiend juist perfect zorgt dat de muggen wegblijven... muggen vinden dat blijkbaar niet fijn. Probeer het eens als je hem aanzet ;)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
:-( Werkt helaas niet, de zachtste stand is niet hard genoeg, en de tweede stand gaat niet omdat 1 van de wieken een knik heeft, dan gaat hij enorm zwabberen aan het plafond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Knik proberen terug te buigen, zo heb je er toch ook niets aan.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Heb ik geprobeerd maar dat lukt niet. Moeilijk uit te leggen. De knik zit over de lengte. Maar het is niet echt een knik. Als je hem terug probeert te buigen dan blijft het even zitten en knikt dan weer terug.