Ik zag net je reactie op je vraag: Dieren met een tong hebben dus in ieder geval smaakpapillen..
Dat is niet helemaal waar. Smaakpapillen vind je bij bijna alle dieren. Maar van sommige dieren weten we het namelijk nog niet helemaal zeker hoe het werkt. Maar de smaakpapillen zitten lang niet altijd op de tong. Neem bijvoorbeeld een slang, die heeft een flinke tong, maar daar zitten geen smaakpapillen in. Smaakpapillen kunnen namelijk ook bijv. onder poten zitten zoals je ziet bij insekten (kijk maar eens naar een vlinder). Vissen kunnen ook smaakpapillen in hun vinnen en staart hebben. Daarnaast zijn de smaakvormen verschillend bij dieren, niet ieder dier proeft hetzelfde, zo herkent de panda bijvoorbeeld waarschijnlijk de smaak van vlees niet. Om nog terug te komen op dat alle dieren met een tong smaakpapillen hebben: er zijn een paar dolfijnsoorten waarbij wetenschappers helemaal nog geen smaakpapillen hebben gevonden. En ook zijn er soorten waarbij de pas geboren dolfijnen ze nog wel hebben, maar dat ze verdwijnen naarmate ze ouder worden. Kortom: waarschijnlijk hebben alle dieren smaakpapillen, maar ze zitten op verschillende plaatsen, werken verschillend en we weten nog lang niet alles van alle dieren om dit zeker te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was een beetje prematuur met mijn conclusie, zie ik..
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

van katten weet ik dat ze alle smaakpapillen hebben, behalve die voor zoet.
het zal per dier varieren lijkt me.
Rieneke1
14 jaar geleden
De website uit de bron zegt van wel. Ze praten halverwege de tekst over 'Bij sommige dieren . . ." wat suggereert dat alle dieren smaakpapillen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! Dieren met een tong hebben dus in ieder geval smaakpapillen.. en dat is wat ik wilde weten.. :) :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie net het antwoord van irish.. mijn conclusie nav je antwoord klopt niet.. Maar wel bedankt he.. ;)
In het Nederlands is er weinig te vinden, maar als je googelt op 'taste bud', wat smaakpappil in het Engels is,
dan zeggen de meeste bronnen dat iedere tong en dus ieder dier met tong smaakpapillen heeft.
Volgens de bron zijn dat alle gewervelden (vertrebrates).