Welke geslachtschromosoom beweegt sneller de X- of de Y-chromosoom ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende bronnen die aangeven dat de spermacellen met de Y sneller zwemmen dan die met de X. Laatstgenoemde leeft langer

"Een man produceert 2 typen sperma: X (vrouwelijk) en Y (mannelijk). Volgens Dr. Shettles onderzoeken is Y-sperma kleiner en zwakker dan X-sperma, maar wel weer sneller dan het X-sperma. " (babybytes)

" Omdat de X-chromosomen groter zijn, zijn ook deze zaadcellen groter van omvang dan de zaadcellen met Y-chromosomen. Hierdoor zijn ze trager dan de ‘mannelijke’ zaadcellen.
Ondanks dat de vrouwelijke zaadcellen groter zijn, zijn ze wel sterker dan de mannelijke zaadcellen. Dit heeft als gevolg dat de vrouwelijke zaadcellen langer in leven kunnen blijven. " (infonu)

"De Amerikaanse wetenschappers Lendran B. Shettls en David M. Rorwik hebben voor de universiteit Harvard aan een "geslachtsselectie-methode" gewerkt. Zij ontdekten dat zaadcellen met een X-chromosoom, die voor het verwekken van een meisje verantwoordelijk zijn, langer leven dan zaadcellen met een Y-chromosoom (die bepalend zijn voor een jongen). De laatstgenoemde zaadcellen zijn weliswaar sneller, en leven echter niet langer dan een dag." (snel-zwanger-worden)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het X en Y chromosoom zijn onderdeel van 23 chromosomenparen. De X en Y bepalen het geslacht. Zo is XX vrouw en XY man. Chromosomen zitten ingekapseld in de nucleus (celkern) van de cel. Tijdens de celdeling (mitose of meiose) 'bewegen' deze chromosomen elk naar 1 kant van de cel. Deze deling is helemaal gerandomiseerd. Dit wil zeggen dat van elk paar er willekeurig 1 naar elke kant wordt getrokken. De snelheid waarop dit gebeurt is afhankelijk van de microtubuli. De microtubuli zijn eiwitstructuren die als een soort touw elk chromosoom vastpakken en wegtrekken. Deze snelheid kan per cel verschillen. Echter verschilt de snelheid per chromosoom in 1 enkele cel statistisch gezien niet noemenswaardig (bijna niet).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat z123 bedoelt zwemmen sperma cellen van het x chromosoom sneller of langzamer dan die van y chromosoom naar de eicel.

Als je kijkt worden er ongeveer evenveel jongens als meisjes geboren, je kunt dus wel de conclusie trekken dat ze beide even hard zwemmen, bewegen.