Hoe halen waterplanten 'adem'?

Waterplanten leven in het water. Maar hoe komen zij aan de CO2 die nodig is voor het groeien. CO2 zit natuurlijk op een of andere manier wel in dat water, maar is dat niet in opgeloste vorm? Is hun fotosynthese dan anders dan gewone kamerplanten?

Probleem anders geformuleerd
Kan een plant groeien/overleven als hij ondergedompeld is in spuitwater?
Stel je hebt een normale kamerplant die je in een afgesloten bak met spuitwater (koolzuurhoudende water) plaatst, kan hij dan toch aan koolstof komen en zo blijven leven, of stikt/verdrinkt hij ?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

In water zit inderdaad wel CO2 opgelost maar het probleem voor ondergedoken waterplanten is dat het transport van CO2 in water zeer veel trager verloopt dan in lucht. De meeste planten lossen dit op door in plaats van CO2 bicarbonaat (HCO3) als koolstofbron bij de fotosynthese te gebruiken. Alleen soorten die buitengewoon efficient zijn in het opnemen van CO2 uit water kunnen als ondergedoken waterplant overleven in wateren waarin geen of te weinig bicarbonaat zit opgelost. Een willekeurige kamerplant zal in een bak met spuitwater dus niet voldoende koolstof kunnen opnemen voor de fotosynthese en dus niet zo zeer verdrinken of verstikken maar verhongeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Overigens zie ik niet in waarom een plant zou verhongeren in water, juist op basis van de meegeleverde link.
Water bevat carbonaat (HCO3-), behalve als het water heel zuur is. Een plant kan blijkbaar dat carbonaat gewoon gebruiken; sterker nogm, biochemisch lijkt het me logisch dat een plant ook CO2 uit de lucht eerst als carbonaat opneemt; dat suggereert dat een plant juist in (licht alkalisch) water makkelijk CO2 kan opnemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik maak uit de meegeleverde link juist op dat de aanpassing om bicarbonaat in plaats van CO2 te gebruiken kenmerkend is voor ondergedoken waterplanten. De eerste de beste landplant onder water zetten zal dus leiden tot gebrek aan koolstof.
tinus1969
8 jaar geleden
@MaartenVerrips; ik vind de link op zn minst onduidelijk op dit punt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel soorten kamerplanten met een leerachtig blad, kunnen heel lang onder water blijven leven, soms wel een paar jaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook zijn er inheemse moerasplanten die normaal boven water groeien, eenmaal weer onder water, totaal ander blad gaan vormen om te kunnen overleven.