Een oplossing voor diabetes type 1 lijkt nabij maar hoe werkt dat?

Recentelijk was professor Roep in het nieuws met de boodschap dat een oplossing voor diabetes type 1 nabij is.

Bij deze diabetesvariant maakt het lichaam geen insuline meer aan. Dat komt doordat het afweersysteem per ongeluk de cellen die insuline aanmaken vernielt. Om glucose in het bloed af te breken, moet daarom dagelijks insuline worden ingespoten of een insulinepomp worden gedragen.

Professor Roep wil bij die verstoorde aanmaak van insuline ingrijpen. Zijn onderzoeksteam heeft ontdekt dat de juiste cellen nog wel aanwezig bij mensen met type 1. Hij hoopt met zijn methode deze cellen weer op gang te krijgen, zodat het lichaam zelf weer insuline kan produceren.

Maar hoe werkt dat biologisch-technisch gezien,dat weer opgang brengen van die cellen?

Het plan is: eerst halen we witte bloedlichaampjes uit het bloed van de patiënt. Die behandelen we buiten het lichaam met vitamine D3. Daarna plaatsen we de witte bloedlichaampjes terug. Zo willen we een anti-ontstekingsreactie opwekken, waardoor het afweersysteem de eilandjes niet meer aanvalt. De T-cellen waar Roep het overheeft, zijn specifiek gericht tegen een eiwit dat voorkomt in de insulineproducerende cellen in de alvleesklier. De onderzoekster voegde geactiveerd vitamine toe bij rijpende dendritische cellen. De invloed was enorm. Dendritische cellen maken verschillende boodschapperstoffen, waarvan sommige de T-cellen agressiever maken en ze tot vermenigvuldiging aanzetten, terwijl andere ze juist kalmeren. Onder invloed van het actieve vitamine D3 rijpten de dendritische cellen anders uit en verschoof de balans sterk richting kalmerende stoffen. In het tijdschrift Diabetes van juli verschijnt er een artikel over. Roep: “Toevallig staat in het nummer daarvoor een artikel waarin Italiaanse onderzoekers in een proefdiermodel van diabetes aantonen dat vitamine D3 ook direct op T-cellen kan inwerken, waardoor ze zich omvormen tot afweerremmende cellen. Daarmee konden ze voorkomen dat de muizen de ziekte kregen.”