Waarom komen leguanen op je af?

Laatst een bezoekje gebracht aan caribisch Nederland en natuurlijk veel leguanen gezien.

Maar waarom komen deze leguanen op mensen af? Soms rennen ze zelfs naar je toe. Ik heb het dan niet over kleine hagedissen maar de grote volwassen leguaan .

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor zover ik weet is er maar een reden waarom dieren van mensen weglopen. Namelijk dat ze weten dat ze gevaarlijk zijn en ze pijn doen. Ervan uitgaan dat het gevaarlijk is dus. Dus lijkt het mij dat de leguanen, omdat ze naar je toe komen, weten dat mensen net een voordeel hebben. Vermoedelijk brengen mensen ( of toeristen ) ze eten. Dus al de mensen die met een grote groep ( of een gids, of zo'n typisch busje... ) daar komen kunnen eten bij hebben. Daar moeten we zijn dus. Een andere mogelijkheid om naar mensen te lopen is, om ze zelf te vangen. Maar dat lijkt me niet mogelijk voor een gewoon leguaantje.

Dit is nou een voorbeeld van een slechte vraag. Stel 'm A.U.B. op slechtevraag.nl

Het lijkt misschien alsof ze je volgen maar de leguaan wil gewoon in jouw schaduw blijven . En zoals de meeste dieren zijn ze ook nieuwsgierig . Ik kan er geen andere uitleg op geven .

In Thailand zie je ze ook veel. Hele grote. Ze komen graag snuffelen in het afval dat we als mens achterlaten. Normaal gezien lopen ze weg van zodra ze mensen zien, maar als ze naar jou toekomen zou het kunnen zijn omdat ze gewoon zijn om 'gevoederd te worden', in uitzonderlijke gevallen om aan te vallen. Zoals beren de stad indringen, op zoek naar voedsel, omdat wij er niet zorgvuldig genoeg mee omspringen. In Thailand zijn de leguanen/varanen niet echt graag gezien... Ikzelf vind ze fascinerend. Blauw tongetje gezien?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100