Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom komen leguanen op je af?

Laatst een bezoekje gebracht aan caribisch Nederland en natuurlijk veel leguanen gezien.

Maar waarom komen deze leguanen op mensen af? Soms rennen ze zelfs naar je toe. Ik heb het dan niet over kleine hagedissen maar de grote volwassen leguaan .

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarschijnlijk voert iemand ze
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja klopt, heb ditzelfde in Mexico ook gezien, ze verwachten voedsel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Costa Rica geen last van gehad, s'morgens kwamen ze op terassen en stenen zitten om op te warmen in de zon, en verder op de dag tussen de bomen in de schaduw...of onder je strandstoel...;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet is er maar een reden waarom dieren van mensen weglopen. Namelijk dat ze weten dat ze gevaarlijk zijn en ze pijn doen. Ervan uitgaan dat het gevaarlijk is dus.

Dus lijkt het mij dat de leguanen, omdat ze naar je toe komen, weten dat mensen net een voordeel hebben. Vermoedelijk brengen mensen ( of toeristen ) ze eten. Dus al de mensen die met een grote groep ( of een gids, of zo'n typisch busje... ) daar komen kunnen eten bij hebben. Daar moeten we zijn dus.

Een andere mogelijkheid om naar mensen te lopen is, om ze zelf te vangen. Maar dat lijkt me niet mogelijk voor een gewoon leguaantje.
(Lees meer...)
nounka
9 jaar geleden
Het lijkt misschien alsof ze je volgen maar de leguaan wil gewoon in jouw schaduw blijven .
En zoals de meeste dieren zijn ze ook nieuwsgierig .
Ik kan er geen andere uitleg op geven .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding