Waarom hebben mannen eigenlijk twee testikels, terwijl 1 ook al voldoende zou zijn?

Ik ben even van een gemiddelde uit gegaan ;-) In principe is eentje al voldoende om een vrouw zwanger te maken.

Maar hetzelfde geldt ook voor de vraag waarom vrouwen twee borsten hebben? Ook hier geldt, dat 1 borst volstaat in het grootbrengen van kinderen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Eierstokken zijn ook dubbel, nieren ook
Cryofiel
9 jaar geleden
Longen ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het ook niet zo dat de testikels van de man eigenlijk de schaamlippen van de vrouw zijn (of eigenlijk andersom)? Als vrouwen maar een schaamlip zouden hebben wordt het een lastige blokkade naar de cervix voor het sperma lijkt me.
Rieneke1
9 jaar geleden
Die kant zat ik ook op te denken Mr Tomaat.
De foetus wordt in eerste instantie vrouwelijk aangelegd.
En twee schaamlippen zijn toch wel practisch.

Het beste antwoord

Mensen zijn nou eenmaal symmetrisch gebouwd, een foetus ontwikkelt zich vanuit de kiem naar twee kanten. Daarom hebben we er van meer organen en lichaamsdelen twee, een linker en een rechter. Niet van de centrale systemen die oorspronkelijk door het midden liepen zoals ruggengraat, bloedsomloop en spijsverteringsstelsel maar die hebben dan wel vaak weer een linker- en rechterhelft.
Nieren, ogen, longen, oren en testes komen in paren.
Wat 'genoeg' zou kunnen zijn is in dat systeem niet meegenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Als dit verhaal helemaal zou kloppen, dan zou je verwachten dat er van zo'n belangrijk lichaamsdeel als het hart ook twee zouden zijn...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hart heeft dan weer 2 kamers en 2 boezems ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Antoni: Nee, de bloedsomloop is zo'n centraal liggend systeem. Maar veel belangrijker in mijn antwoord is dat de evolutie JUIST NIET primair kijkt naar hoe belangrijk een orgaan is. Zie ook mijn laatste zin. Bovendien zouden twee harten vreselijk onhandig zijn als ze uit fase gaan kloppen.
En @Destroyer: de gescheiden bloedsomloop is een latere ontwikkeling, vissen hebben nog 1 boezem en 1 kamer. Da's net even wat anders dan de links-rechts ontwikkeling..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor dit antwoord. De mens is een bilateraal symmetrische, tweebenig organisme. Onze voorouders, de vissen, waren al bilaterale symmetrische wezens. Deze ontwikkelvorm was, voor zover we weten, voor het eerst aanwezig bij de acoelomorpha, circa 550 miljoen jaar geleden.
Dit is voor (hogere) diersoorten een evolutionair voordeel, waarschijnlijk met name omdat het de bewegingsvrijheid vergroot.

Andere antwoorden (1)

Een aantal zaken in het lichaam zijn dubbel uitgevoerd omdat zij essentieel zijn voor het voortbestaan, en voortplanting is behoorlijk essentieel. Dat bijvoorbeeld borsten dubbel zijn uitgevoerd heeft ook te maken met het feit dat vrouwen meerdere kinderen moeten kunnen zogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je.