De winterslaap is een staat van voortdurende hypothermie (lage lichaamstemperatuur). Het evolutionaire voordeel van het houden van een winterslaap is dat een dier tijdens de winter kan overleven, zonder energie te hoeven besteden aan het zoeken van voedsel, dat dan moeilijk is te vinden. Door in winterslaap te gaan houden sommige dieren hun energie juist vast.

Tijdens de winterslaap vertraagt de stofwisseling van een dier tot een zeer laag niveau. Dit wordt bereikt door een verlaging van de lichaamstemperatuur, het ademhalingsritme en het hartritme. Door gebruik te maken van vetreserves die tijdens de actieve maanden werden opgeslagen, kan het dier het zo langere tijd uithouden. Zoogdieren die een winterslaap houden, kunnen na afloop hun lichaamstemperatuur normaliseren door middel van warmteproductie in bruin vetweefsel.

Sommige dieren die een winterslaap houden, bewegen enkele keren in hun slaap, andere dieren slapen het gehele seizoen aan een stuk door.

Dan nu je antwoord:
Nu zul je begrijpen dat wanneer je een lichaamstemperatuur van 4 graden hebt, en je die je ineens terug moet brengen naar +- 38 graden, dat veel energie kost. Dus zullen ze waarschijnlijk eerst voedsel moeten zoeken om het weer een tijd uit te houden. Wanneer dit voedsel er niet is, omdat het al schaars is in de winter, kan het diertje overlijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het wel zo eerlijk is als je je bron bij je verhaal geeft. Dat komt namelijk letterlijk hier vandaan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winterslaap
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat goed van jou. Mijn antwoord staat eronder Sherlock.