werkt triclosan ook tegen virussen?

In sommige antibacteriële zepen zit triclosan. Nu lijkt de naam te suggereren dat deze alleen tegen bacteriën werken, maar is dat ook zo?

Toegevoegd na 39 minuten:
En waarom zou dat dan niet werken tegen virussen en wel voor bacteriën?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
Reddie
9 jaar geleden
Bacteriën en virussen zijn geheel andere entiteiten.
Bacteriën zijn levende wezens die je kunt doden.
Virussen leven niet, en kun je dus ook niet doden.
Amadea
9 jaar geleden
Dat klopt niet, Reddie. Vanuit medisch standpunt kunnen virussen levend genoemd worden omdat zij infectie en ziekte veroorzaken, net zo als pathogene bacteriën, schimmels en protozoën dat doen. http://www.microbiologie.info/Leeft%20een%20virus.html
Erna55
9 jaar geleden
@amadea. Een virus heeft geen stofwisseling, eet en drinkt niet. Dus "leeft" niet.

Het beste antwoord

Triclosan is een krachtige en veel gebruikte bacteriedodende en schimmelwerende stof. Werkt dus zeker niet tegen virussen.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Het is zelfs de vraag of de zeep effectief werkt dan gewone zeep.
Op basis van 40 jaar onderzoeken is namelijk geen bewijs gevonden dat ontsmettende zeep de verspreiding van bacteriën tegengaat.
http://www.foodlog.nl/short-news/detail/antibacteriele-zeep-zou-bacterien-resistent-maken-tegen-antibiotica/
erotisi
9 jaar geleden
Het lijkt er inderdaad op dat triclosan niet werkt tegen virussen. Maar heb zelf nog eens wat opgezocht en het volgende gevonden: http://triclosan.basf.com/general-information-about-triclosan-/function/viruses Triclosan against viruses
Illnesses and diseases can be spread by viruses. Viruses are divided into two groups: enveloped and non-enveloped viruses. Triclosan has been found to be effective against various pathogenic enveloped viruses (Dellano et al., 2009; Bondi et al., 2007) when used in products at a concentration of 0.05–0.5%. As such, Triclosan can, for instance, be used in formulations to target the SARS coronavirus and the avian influenza A H5N1 virus. Furthermore, a Triclosan containing hand soap formulation has also been shown to be active against some non-enveloped viruses like murine norovirus and feline calicivirus (Park et al., 2010).They are related to human noroviruses which can affect people of all ages and often cause an unpleasant case of gastroenteritis.

Andere antwoorden (1)

Een bacterie kan gedood worden, door bv antibacteriële zeep.
Een virus leeft niet dus kan ook niet gedood worden door bv zeep.

Het verschil tussen virussen en bacterie:
Een bacterie is een ééncellige levensvorm en kent een stofwisseling. Hij is geheel ´zelfverzorgend´, eet, drinkt en plant zich voort. Hij komt overal in de natuur voor, ook in het menselijk lichaam. De meeste bacteriën zijn nuttig. Sommige bacteriën kunnen een ziekte veroorzaken. Deze is te bestrijden met antibiotica.
Virus
Een virus is 100 keer zo klein als een bacterie. Het kan niet tot een levensvorm gerekend worden. Hij heeft geen stofwisseling dus hij eet en drinkt niet.
Een virus vermeerdert zichzelf door van een gastheercel DNA-materiaal te gebruiken. Het virus gebruikt een gastheercel om zich te vermeerderen. De virus-cel injecteert zijn DNA in de gastheercel en de gastheercel zorgt ervoor dat er nieuwe virussen ontstaan.
Erna55