Hoelang slaapt een havik?

Hallo, ik ben bezig over een werkstuk over haviken, en ik kan echt NERGENS vinden hoelang een havik slaapt. Weet iemand het antwoord? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Antwoorden (2)

Zelfs het Handbuch der Vogel Mitteleuropas vermeldt hierover niets, dus mag je er wel van uit gaan dat hiernaar nooit specifiek onderzoek is gedaan. Wat wel zeker is is dat haviken, als dagroofvogels, in het donker niets zien. Ze kunnen dan ook niets doen en zullen daarom gaan slapen. Hoe lang dat duurt hangt af van de tijd van het jaar: de nachten zijn in de winter immers veel langer dan de dagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ging er vanuit dat dagroofvogels niet op jacht gingen tijdens de nacht, aangezien ze niet uitgerust zijn zoals uilen, die een zéér scherp gehoor en een 380° draaiende kop hebben.
Echter de slechtvalk is mee geëvolueerd en gaat ook in de nacht jagen. Deze vogels broeden vaak in hoge gebouwen zoals kerken en kathedralen. Door de stedenverlichting jagen zij ook in de nacht.
Een paar zinsneden: "de Slechtvalken op de kathedraal jagen zowel overdag als ’s nachts. Een verrassende vaststelling voor een vogel die normaal enkel overdag actief is! Dit gedrag is een aanpassing aan het stadsleven, want het is de halo van de straatverlichting die er voor zorgt dat de valken ook ‘s nachts genoeg licht hebben om hun prooien in de lucht te grijpen. En dit verklaart ook meteen hoe sommige trekvogels die enkel ’s nachts overvliegen, zoals de Kwartel of de Zilverplevier, toch op het menu van de valken zijn beland"
http://www.valkenvooriedereen.be/page.jsp?lang=nl&ref=prooien

"'s Winters komt het dier voor langs kusten en in moerassen, en soms op kerktorens in steden. In die steden vangen slechtvalken ook vogels die 's nachts overvliegen en jagen ze op vleermuizen die langs de schijnwerpers van verlichte hoge bouwwerken vliegen."
http://sintromboutstoren.mechelen.be/nl/3610/content/9141/de-slechtvalk.html

Ik heb ook nog een kant en klaar spreekbeurt gevonden over de torenvalk, die niet tijdens de nacht jaagt. (nog niet vastgesteld uiteraard)
http://spreekbeurten.info/torenvalk.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoelang ze slapen? Tot de ochtendschemering, indien ze niet jagen tijdens de nacht natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van slechtvalken is me bekend dat er aanwijzingen zijn dat ze 's nachts jagen, althans in de broedtijd. Maar slechtvalken leven in steden en in het algemeen in open gebieden. De vraag ging over haviken en die leven in bossen, waar 's nachts echt te weinig licht is voor succesvolle jacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt voor 100%. Ik heb me vergist, het gaat inderdaad over haviken. Ik zal het antwoord later wel verwijderen.