Hoe maak je een kruisingsschema over meer nakommelingen (dus een groter shema dan normaal)?

En gaat dit eigenlijk wel, zo nee hoe maak je dan een normaal kruisingsschema?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat bedoel je met ''over meer nakomelingen''? >broertjes en zusjes (bij dieren en mensen) of over meerdere generaties?

Het beste antwoord

Om een kruisingsschema te maken heb je de genotypen van de ouders nodig. Ook belangrijk is het om te weten of ze homozygoot of heterozygoot zijn. Hier een voorbeeld. Je wilt de kans berekenen dat een nakomeling van een labrador paar bruin haar krijgt. Bij deze hondensoort is zwarte haarkleur dominant over een bruine haarkleur. De reu (mannetje) is heterozygoot en heeft een zwarte haarkleur dus zijn genotype is Aa. Het teefje (vrouwtje) is recessief voor een bruine haarkleur dus heeft als genotype aa. Vervolgens moet je een kruisingsschema van dit maken. Ik doe het nu even wiskundig voor omdat ik dit moet typen. (Aa)x(aa)=Aa+Aa+aa+aa. dus de kans dat de F1 (eerste generatie nakomeling) bruinharig zal zijn is 50%. Dit geldt behalve voor 1 nakomeling ook voor meerdere als die er mochten zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je niet weet hoe je een kruisingsschema moet maken kijk even bij google afbeeldingen, stop de genotypes in de schema en je hebt een kruisingsschema.