Kan een mens en een gorilla of chimpancee geslachtelijk gekruist worden?

Sommige soorten (zoog) dieren kunnen met elkaar gekruist worden. Ezels met paarden maken een muilezel, geiten en schapen maken scheiten. Tot hoe ver kan tegenwordig een kruising van 'aanverwanten' gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Mijn eerste reactie is dat ik wel eens mensen zie lopen waarvan ik me afvraag of dat inderdaad niet een kruising tussen een gorilla en een mens geweest is :)

Maar als antwoord op je vraag hieronder een stukje van wiki:
"Een kruising tussen een mens en een chimpansee is misschien mogelijk aangezien het DNA van de twee soorten voor ongeveer 99,4% (andere wetenschappers houden het op 96%) overeenkomt. De overeenkomst is te vergelijken met die tussen paard en ezel (die een muilezel of muildier als hybride kunnen produceren). In het Engels worden dergelijke wezens chumans of humanzees genoemd (van human mens en chimpanzee chimpansee). Hun bestaan is nog hypothetisch: er is geen enkel wetenschappelijk erkend voorbeeld van zo'n hybride.

Het zou kunnen dat er mensen gemeenschap hebben gehad met chimpansees. Mensen en chimpansees hebben een verschillend aantal chromosomen en 99,9% van dergelijke kruisingen zou waarschijnlijk onvruchtbaar zijn, net als 99,9% van de muildieren en muilezels (kruisingen tussen paard en ezel)."

De bekendste mogelijke mens-chimpansee-hybride was een wezen genaamd Oliver dat bij een reizend circus hoorde en oorspronkelijk uit het Kongogebied zou komen. Oliver ging liever met mensen dan met chimpansees om, liep rechtop en zat in stoelen. Hij had minder haar, een kleinere kin, een kleiner en ronder schedeldak en puntigere oren dan de meeste chimpansees. Na erotische interesse te hebben getoond voor de vrouw van zijn baas werd hij verkocht aan een New Yorkse advocaat genaamd Michael Miller."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruising_tussen_mens_en_chimpansee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is onmogelijk, want het aantal chromosomen van mens en aap verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat valt nog te bezien, Heb nog geen gorilla of chimpansee gevonden die zin had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aids schijnt een ziekte geweest te zijn die eerst alleen bij apen voorkwam en door seks op mensen is overgebracht. Ik heb nooit gehoord dat daarbij kinderen zijn ontstaan en denk dus niet dat het een vruchtbare combinatie oplevert.