er zijn veel dieren met chimaera bestaan er ook mensen daarmee?

vooral katten zie je vaak de helft zwart de andere helft oranje ofzo bestaat zoiets ook bij mensen? netjes de helft bruin de ander helft wit bijv??

Picture for question
9 jaar geleden
in: Biologie
4.7K

Het beste antwoord

Bij mensen komt chimaera een stuk minder vaak voor dan bij honden, muizen en katten. Hoe komt dat? Nou, eigenlijk is dat heel simpel. Om een chimera te krijgen moet je een twee-eiige eenling hebben die versmelt. Er moeten dus niet alleen twee eitjes rijpen én bevrucht worden, maar ook nog tegelijk (de cellen moeten in hetzelfde stadium zijn) en bij elkaar in de buurt: bij dezelfde eierstok moeten de eicellen rijpen.

Bij mensen gebeurt dit niet veel, omdat we meestal maar één kind krijgen tegelijk, dus maar één eitje rijpt. Twee-eiige tweelingen komen wel redelijk veel voor, maar dan rijpt er over het algemeen bij elke eierstok één eitje, dus is de kans dat die tegelijk bevrucht worden én op tijd bij elkaar zijn voor versmelting erg klein. En, meestal zie je het bij mensen helemaal niet, want er worden zelden zwarte en witte kindjes verwekt door dezelfde ouders. Toch is het soms te zien, als het ene embryo blauwe ogen zou hebben en de andere bruine bijvoorbeeld (en dan moet het nog zo zijn dat het ene ook toevallig afstamt van het ene embryo, en het andere oog van het andere embryo)

Een ander voorbeeld van een mogelijk chimera-mens is de sprintster Foekje Dillema die in de jaren vijftig geschorst werd voor de Europese kampioenschappen atletiek, omdat het niet duidelijk was of ze wel een echte vrouw was. Later is uit DNA onderzoek gebleken dat ze zowel cellen met XX als cellen met XY geslachtschromosomen had, wat er op wijst dat ze een chimera was, en wel een versmelting tussen een jongetje en een meisje.
Erna55
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gevonden in wikipedia:

Er zijn ten minste twee gevallen bekend van chimerisme in mensen; Lydia Fairchild en Karen Keegan.

Lydia Fairchild was zwanger van haar derde kind toen zij en haar man, Jamie Townsend, de vader van hun kinderen, uit elkaar gingen. Toen zij in 2002 een uitkering aanvroeg, werd haar gevraagd een DNA-test te ondergaan om aan te tonen dat Townsend de vader was. Uit het resultaat van de test bleek dat hij wel de vader was, maar zij niet de moeder. Dit resulteerde in een aanklacht wegens uitkeringsfraude. Direct na de geboorte van het derde kind werden op last van een rechter van haar en van de baby bloedmonsters genomen in aanwezigheid van een getuige. Na twee weken bleek uit de testresultaten dat zij ook niet de moeder was van het derde kind.

Uiteindelijk, na een soortgelijk geval (Karen Keegan), bleek dat Fairchild een chimaera was en dat er in de cellen van een cervixuitstrijkje DNA werd aangetroffen wat wel overeenkwam met het DNA van haar kinderen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar symetrisch half zwart half blank?
Amadea
9 jaar geleden
Nee, die zijn er niet. Alleen met twee verschillende kleuren ogen: http://highlife.sk/wp-content/uploads/2014/03/eab795f4c2ece1871486243c2beae849.jpg