Het hangt ervan af wat je onder stress verstaat. Soms wordt de term stress gebruikt als aanduiding van een bepaalde situatie of prikkel (stressor). Maar soms wordt onder stress ook de psychische, fysiologische en chemische veranderingen verstaan, die juist hiervan het gevolg zijn (stressrespons). Als we ervan uit gaan dat de stressrespons bedoeld is om het hoofd te kunnen bieden aan bedreigende situaties (iets wat een hoge overlevingswaarde heeft) zullen alle organismen stress kennen, want zonder stress overleef je niet. Er zijn wel organismen, bijvoorbeeld vogels als draaihals, bokje en roerdomp) die als ze gevaar bespeuren, geheel verstarren en doodstil blijven zitten. Ze lijken dan geheel stressloos, maar het is hun vorm van stressrespons.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Koloniedieren ontlopen de dood niet. Mieren offeren zich " gewoon" op ten behoeve van de kolonie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ontgaat me wat deze reactie met mijn antwoord te maken heeft.
Nee, want dan zouden ze door natuurlijke selectie, (geen stress niet bang, dus makkelijke prooi) al verdwenen zijn, tenzij ze biven in de voedselketen zitten en absoluut geen vijanden hebben.