Is een bacterie brandbaar?

Als je een bacterie onder een vergroot-apparaat zou kunnen leggen, zou je dan een bacterie kunnen verbranden? En zo ja hoe groot zou een bacterie daar minimaal voor moeten zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
En zou je dan ook in feite gewoon allemaal bacteriën openbaar kunnen proppen en het als brandstof gebruiken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Openbaar = op elkaar

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (2)

Een bacterie is een ééncellig organisme. Een boom bestaat uit meerdere cellen, maar de enkele cel werkt in de basis op dezelfde manier als de losse cel van de bacterie. Plantencellen zijn wel dikker en steviger dan de dierlijke cellen, waar bacteriën onder vallen, en daardoor wat geschikter voor verbranding.

Heb je dus een heleboel bacteriecellen bij elkaar, net zoals een heleboel plantencellen, dan kun je die in principe verbranden.
Wel bestaat een levende cel, zowel van de bacterie als de houtcel nog voor een groot deel uit water. Bij hout heb je dan het voordeel dat een levende cel van nature al sterft, verdroogt en verhout. Daarvan is het dus wat makkelijker om een mooie stapel droog bij elkaar te krijgen.

Er zijn al plaatsen waar ééncellig zeewier gedroogd als biomassa verstookt wordt. Zeewier is geen bacterie, maar technisch is het hetzelfde procedé.

Je grootste probleem zou, denk ik, zijn om voldoende bacteriën bij elkaar te krijgen om een lekker fikkie te kunnen stoken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank, duidelijk antwoord... Ik kwam erdoor nog op een andere vraag: zouden bacteriën zich ook kunnen hechten aan elkaar en een mmeercellig organisme worden?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat is exact hoe meercellige organismen zijn ontstaan ! Maar let op: het heeft de evolutie meerdere miljarden jaren gekost voor de eerste meercellige organismen ontstonden. Het kán dus wel en het gebeurt, maar het is vrij zeldzaam. Voor meer informatie over dit onderwerp: zie http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i004844.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bacteriecellen zijn A: GEEN dierlijke cellen, en B: niet moeilijk om genoeg bij elkaar te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eens je bacteriekolonie in gang is kan je er tonnen van kweken. Als brandstof, wegen de kosten niet op tegenover de baten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik kwam op deze vraag en antwoord door mij af te vragen of er een reden is om een bacterie kweek te verbranden. En of het blijft branden, of weer dooft. Ik neem aan dat een bacterie heftig reageert op vuur, en ook om die reden verbranding van vele bacteriën tegelijk in een lichaam, mens of dier, te stoppen. Een andere reden is omdat in het begin van de evolutie, alles zo klein was, inclusief de gastheer (de host).
Zuiveringsslib afkomstig uit afvalwaterzuiveringsinstallaties (awzi's) bevat voor een groot deel bacteriën en wordt tegenwoordig vrijwel altijd verbrand. Dus bacteriën zijn wel brandbaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor wat betreft je toevoeging is het antwoord dus ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Klopt, hier had ik niet eens aan gedacht ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ik heb er niet aan gedacht om tussen de woorden 'deel' en 'bacteriën' het woord 'uit' te zetten.