Zou het technisch gezien mogelijk zijn om een eenhoorn te fokken?

Ik bedoel hiermee, zou het mogelijk zijn als je bijvoorbeeld een paard fokt met een geit (of andere dieren), dat er dan een eenhoorn uit komt?
Zou het dier dan gezond/ongezond zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Paard en geit zijn dermate genetisch verschillend dat kruising tussen die twee soorten niet tot nageslacht zou leiden. En als dat al mogelijk was had je nog geen eenhoorn want een geit heeft twee hoorns. Je zou theoretisch een eenhoorn kunnen fokken door de eigenschap voor die hoorn in het erfelijk materiaal van een paard in te brengen. Aangezien er geen dieren bestaan met een hoorn op de plek waar een eenhoorn er een heeft is de kans daarop nihil. Dan blijft er nog een mogelijkheid, en dat is dat die eigenschap door een mutatie vanzelf ontstaat. Daarop wachten we al sinds de legende van de eenhoorn bestaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
De narwhal wel, maar dat is een tand
Ritsuka
9 jaar geleden
Neushoorn ongeveer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eenhoorn wordt afgebeeld met een hoorn op zijn voorhoofd. Daar zit ie niet bij de neushoorn.
Ritsuka
9 jaar geleden
De narwhal word ook wel de 'unicorn of the sea' genoemd: http://narwhalnewsnetwork.com/wp-content/uploads/2012/06/narwhal-unicorn-of-the-sea-illustration.jpg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het. In het verleden hebben heel wat oplichters narwaltanden voor eenhoorn hoorns (hoe spel je dat?) verkocht.

Andere antwoorden (2)

Misschien met selectief fokken, en als je er de tijd voor neemt. Tenslotte heeft men wolven ook weten te vervormen tot pekineesjes, sint bernards en andere exoten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met selectief fokken kan je hooguit bestaande eigenschappen tot in extreme mate tot uiting laten komen. Je zou dus eenhoorns moeten fokken door te beginnen met paarden met de kleinste hoorn op het voorhoofd. En daar kan je lang naar zoeken.
Erna55
9 jaar geleden
+ voor Maarten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kleine verdikking op de schedel is genoeg :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou de eerste onderhuids groeiende hoorn uit de levende natuur worden. Maar ja, de eenhoorn is natuurlijk een fabeldier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ohja? Herten hebben toch een gewei? Koeien (en veel andere runderen) hebben hoorns. Ik zie wel problemen maar ik zie geen praktisch bezwaar.
Nog nooit eerder bestaande dieren kan je natuurlijk ook niet fokken.
Er is niets om mee te kruisen, dus geen genetische eigenschappen beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ed, het zat me al een tijdje dwars, dat antwoord van jou. Maar nu weet ik het! Het merendeel van alle dieren die nu rondlopen bestonden 65 miljoen geleden niet. Als je het zo bekijkt zijn we allemaal niet bestaande dieren die gefokt zijn. Dus je antwoord klopt niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eens met mullog.