Als ik een appel eet en iemand anders ook een stuk van die appel eet, proeven wij dan hetzelfde!?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2K

Antwoorden (14)

Nee, dat is niet gezegt, daar de zuren in je mond per persoon afwijken. Maar in de basis is het wel gelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus zoet is zoet en zuur is zuur. Maar in welke mate is per persoon verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je proeft hetzelfde, echter hoe iemand die smaak ervaart kan anders zijn. Heeft met smaakontwikkeling en voorkeur te maken oa.
14 jaar geleden
Ja, je proeft hetzelfde.....maar iedereen ervaart de smaak anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van de toestand van de mond (zuren schimmels, bacterieen, beschadigingen) zal de smaak iets kunnen afwijken. Maar wat zeker zal verschillen is de ervaring, die te maken heeft met persoonlijke voorkeuren, associaties en herinneringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou,als in zijn stuk een wormpje zit,beslist niet. Maar ziet hij wel dezelfde appel als die jij ziet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smaak is subjectief.

Jullie proeven beide een appel.Jullie vinden hem niet hetzelfde smaken.Maar misschien ook wel,misschien vinden jullie elkaars definitie van de smaaksensatie wel naadloos bij elkaar passen.

Het zal veel uitmaken of je jezelf uniek vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de smaak van een appel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee elk mens heeft andere smaakpuppilen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Papillen! Pupillen zijn leerlingen, da's toch heel wat anders, he ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus hebben we leerlingen in onze ogen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
srry spelgoutje
Je ervaart verschillende dingen. Moet je eens horen wat de ene wel en de nader niet bij het drinken van een glas wijn ervaart. Dikke boeken zijn hierover geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja natuurlijk jullie proeven allebei de appel,hoe je de smaak beleeft is een andere zaak ,dat is gedeelttelijk aangeleerd en een gedeelte word ook beinvloed door het al dan niet roken, het eten van scherp gekruid eten ,een verkoudheid de geuren in de omgeving enzovoort .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag heeft natuurlijk niet alleen betrekking op een appel.
Met eten is het zo, iemand vind het lekker of iemand vind het niet lekker. Je eet het zelfde maar je ervaart het allemaal anders. Een kok heeft zijn smaak waarschijnlijk beter ontwikkeld en zal een appel dus anders vinden smaken als dat jij hem vind.
Bovendien als je geen goede mondhygiene hebt dan zal je altijd bijsmaakjes proeven (bitter van een ontsteking bijvoorbeeld, of metalig van bloedend tandvlees wat je snel hebt bij het eten van appels met ongezond tandvlees)
Opzicht hoort een appel het zelfde te smaken maar iedereen zal hem anders ervaren. Je smaak veranderd ook nog wel naarmate je ouder wordt, dat zal ook nog wel bijdragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, iedereen heeft een andere smaakbeleving voor de kleine details. Dit is komt door o.a. herinnering en herkenning.
Neem bijvoorbeeld wijn, een product met veel gedetailleerde smaken. In witte wijn kan voor mij naar ver gemaaid gras smaken, terwijl iemand anders deze zelfde wijn naar citroen vindt smaken. Rode wijn kan naar spiritus smaken en iemand anders vind dit weer een koffie-smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smaak is al heel persoonlijk, want hangt af van de gevoeligheid van je smaakpapillen. Smaken verschillen dus...de een houdt van bitter een ander walgt ervan...

En daarbij kan de ene helft van een appel wel zoeter zijn dan de andere... als hij bv met die kant in de zon heeft gehangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je smaak is niet persé hetzelfde
de appel proeft/smaakt naar appel
het kan zijn dat jij toch iets anders proeft