kun je leven zonder spijsverteringsstelsel?

Stel je spuit alle voedingstoffen in je bloed inclusief alle hormonen etc.
je behoudt hart en longen. Kun je dan met af en toe zuiveren van bloed (over)leven? Of is het toch complexer, al begrijp ik dat de huidige techniek misschien nog niet zover is.

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Kcal heb je ook nodig, dat kun je volgens mij niet op die manier binnenkrijgen
Erna55
9 jaar geleden
Dat kan dus wel, zie antwoord.
ronron1212
9 jaar geleden
Erna als je darmen afgestorven zijn is er geen enkele kans opleven meer. Ik weet dit zeker ik weet ook dat het zeldzaam is maar mijn vrouw is daardoor overleden en was dus niet meer te redden. Als de bloedtoevoer naar de darmen wordt geblokkeerd door bloedproppen net als bij een hersen attack of hartinfarct dan is het gebeurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niemand praat over afsluiten van de bloedtoevoer, ronron1212.
ronron1212
9 jaar geleden
Nee maar het geeft wel aan dat je dus niet kunt leven zonder spijsverteringsorgaan.
Erna55
9 jaar geleden
We kunnen leven zonder spijsverteringsorgaan. Na een darminfarct sterven er cellen af, dat geeft complicaties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een spijsverteringsorgaan is niet het digestieve systeem (spijsverteringsstelsel).
spijsverteringsorgaan is hier een onderdeel van.

Het beste antwoord

Het gebeurt al, voeding via infuus in de bloedbaan.
Na langer dan 6 maanden op deze manier gevoed te zijn treden gezondheidsrisico's op.
Totale parenterale voeding oftewel parenterale voeding is een manier van het aanleveren van voedingsstoffen langs een andere weg dan het maag-darmstelsel. Meestal gebeurt dit door middel van een katheter in het veneuze stelsel. In sommige gevallen wordt bij langdurige TPV gebruikgemaakt van een shunt die ook wel bij nierdialyse wordt toegepast. Antistolling is in dat geval onontbeerlijk.

Nadelen op lange termijn:
Infecties,
Bloedvatscheuring,
Er kan door het toedienen van grote hoeveelheden vocht een overload van vocht optreden (hypervolemie) met als mogelijk gevolg hartfalen, leverstuwing, ascites.
Er kan een overload van glucose optreden met als mogelijk gevolg aritmie, andere cardiopulmonale dysfunctie of neurologische symptomen.
Op de lange termijn kan er ook sprake zijn van gal-klontering, al dan niet in combinatie met het vormen van galstenen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Patiënten, die langdurig parenteraal gevoed worden, kunnen last krijgen van osteoporose. Veranderingen in de botstructuur ontstaan significant vaker bij patiënten met de ziekte van Crohn en bij patiënten, die langer dan zes maanden thuis parenteraal gevoed worden.
Erna55
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Erna als je darmen afgestorven zijn is er geen enkele kans opleven meer. Ik weet dit zeker ik weet ook dat het zeldzaam is maar mijn vrouw is daardoor overleden en was dus niet meer te redden. Als de bloedtoevoer naar de darmen wordt geblokkeerd door bloedproppen net als bij een hersen attack of hartinfarct dan is het gebeurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niemand praat over afsluiten van de bloedtoevoer, ronron1212.
ronron1212
9 jaar geleden
Nee maar het geeft wel aan dat je dus niet kunt leven zonder spijsverteringsorgaan.
Erna55
9 jaar geleden
Ronron, ik begrijp dat het voor jou een emotioneel onderwerp is. Maar technisch gebeurt het nu dat er een vorm van voedsel rechtstreeks in de bloedbaan kan worden gebracht.
Bij (theoretisch) volledig verwijderen van alle spijsverteringsorganen kan iemand wel in leven blijven.
ronron1212
9 jaar geleden
en wat staat er in de vraag
kun je leven zonder spijsverteringsstelsel
Erna55
9 jaar geleden
Ja dus, het kan wel. Iemand kan overlijden aan afsterving van weefsel wegens bloedtoevoerproblemen. Maar wanneer daar geen problemen zijn is het mogelijk om in leven te blijven door voeding rechtstreeks via de bloedsomloop toe te dienen.
ronron1212
9 jaar geleden
Erna afval stoffen moeten kunnen worden afgevoerd.
Erna55
9 jaar geleden
In mijn antwoord al aangegeven dat het nu al gebeurt dat mensen langdurig met parenterale voeding leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals @erotisi de vraag stelt is er maar één antwoord mogelijk: neen dat kan niet. Bij behandeling via TPV moeten de functies van de lever, de galblaas en de alvleesklier in orde zijn. De leverfunctie wordt regelmatig gecontroleerd.
Deze organen zijn, zoals @erotisi de vraag stelt, ook niet meer aanwezig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Parenterale_voeding
Is een wikibijdrage van André Engels, een wikipediaan die websites spidert.
Het is een site met een opeenvolging van oneliners. Niet direct een deskundige en betrouwbare bron.
Erna55
9 jaar geleden
Ziekenhuis bron :
http://www.geldersevallei.nl/informatie/802/parenterale-voeding Academisch ziekenhuis Radboud: https://www.radboudumc.nl/Informatievoorverwijzers/LaboratoriumMDL/Onderzoek/Pages/TPV.aspx
Totale Parenterale Voeding (TPV) De afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten heeft het grootste aantal patiënten onder behandeling. Het betreft patiënten die thuis (intraveneuze) parenterale voeding toegediend krijgen. Deze patiënten ondervinden een groot aantal complicaties, zoals terugkerende katheter-gerelateerde bloedbaan infecties. Het is onduidelijk of de infecties mede veroorzaakt worden door een verminderde afweer van de patiënt of door de parenterale voeding. Op het laboratorium onderzoeken we met behulp van zowel in vitro als in vivo studies, of de samenstelling van de parenterale voeding invloed heeft op de infecties en of het gebruik van een andere voedingsamenstelling de infecties kan verminderen.
Erna55
9 jaar geleden
@joandarc
Ik hoop dat de ziekenhuisinformaties , waarvan 1 academisch ziekenhuis, nu voor jou voldoende betrouwbare bronnen zijn. Ook hieruit blijkt dat leven met parenterale voeding mogelijk is, maar op de lange termijn complicatie geeft als infecties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je snapt de kern van de vraag nog steeds niet
Erna55
9 jaar geleden
De vraag was:
Kun je overleven met af en toe zuiveren van bloed, en voedingstoffen rechtstreeks in de bloedbaan geven. Dit is de kern. Antwoord: dat kan. Met parentiele voeding en nierdialyse .

Andere antwoorden (1)

Zonder het digestieve systeem – het spijsverteringsstelsel (spijsverteringskanaal) kan men niet leven.
http://health.howstuffworks.com/human-body/systems/digestive/digestive-system.htm
Zoals dit artikel al begint, er zijn zaken in het leven waarvan men zegt: zonder dat kan ik niet leven. Het spijsverteringsstelsel is absoluut een van die dingen. Het systeem is verantwoordelijk voor het Simpel gezegd, dit systeem is verantwoordelijk voor het opnemen en transporteren van alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven en het stelsel verwijdert alle afvalstoffen die het lichaam niet nodig heeft.

Het is een stelsel van buizen en lichaamsholten, dat in direct contact staat met de buitenwereld. Voedsel dat we opeten passeert achtereenvolgens de mond, de slokdarm, de maag, de dunne darm, de dikke darm en de endeldarm. Onverteerbare voedselresten verlaten als ontlasting ons lichaam via de anus.
http://www.spijsvertering.info/over-spijsvertering/

Ieder onderdeel van het spijsverteringsstelsel,
https://www.youtube.com/watch?v=ecUq2TD0blE
zoals de slokdarm, maag, darm, lever of alvleesklier kent zijn eigen ziekte en/of ontstekingen.
De vraag op welke manier men nog zou kunnen leven zonder spijsverteringsstelsel kan men voorleggen aan de Maag Lever Darm Stichting. Door de MDLS wordt veel Wetenschappelijk onderzoek gedaan bij de MLDS. Misschien kunnen zij een deskundig en medisch verantwoord antwoord geven.
Schriftelijk via Postbus 800, 3800 AV Amersfoort, tel te bereiken via 033-752 35 00 of per e-mail info@mlds.nl. Voor algemene vragen kan men contact opnemen via een contactformulier.
http://www.mlds.nl/over-de-mlds/contact/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Voedingsstoffen kunnen dus wel rechtstreeks in de bloedbaan gebracht worden.
Dan zijn er ook geen afvalstoffen van de spijsvertering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die zijn er zeker nog wel, daarom zijn regelmatige controles van de lever- en nierfuncties noodzakelijk.
Erna55
9 jaar geleden
Niet eten, niet poepen.
Nieren horen bij urinewegen.
Erna55
9 jaar geleden
Lees de vraag.
Vraag was: is het mogelijk voeding in bloedbaan te brengen en met bloedzuiverend in leven te blijven.
Voeding rechtstreeks in bloedbaan : ja
Nierdialyse : ja, is bloedzuiveren.
Poepen hoeft niet meer. Natuurlijk moeten er controles zijn, en grote kans dat iemand aan infecties gaat lijden....... maar het kan.