Hoe groot kan één enkele cel maximaal worden?

Toegevoegd na 26 minuten:
Wat ik eigenlijk wil weten is hoe lang de grootst (bekende) cel kan worden en om welke cel dit dan gaat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
SimonV
9 jaar geleden
Bedoel je zoiets?
"De grootte van cellen is zeer variabel; de kleinste dierlijke cellen zijn ongeveer 4 µm in diameter, de grootste – bijv. de dooier van een vogelei – enige centimeters."" http://home.kpn.nl/b1beukema/cel.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je reactie, maar ik bedoelde eigenlijk specifiek wat de lengte is van de grootst bekende cel.
Ik zal een toelichting op de vraag typen. ;)
Poet
9 jaar geleden
Ik heb wat rond gezocht met de zoekfunctie van de guinness recordssite. Met combi'svan cell, organic, largest, biggest. . Daar is echter geen enkele referentie aan organisache cellen uit oort gekomen.
Erna55
9 jaar geleden
Ook gezocht: wel in Engels gevonden. http://www.wisegeek.org/what-is-the-largest-biological-cell.htm The largest biological cell is often cited as the ostrich egg, which is about 6 inches (15 cm) long and weigh about 3 pounds (1.4 kg). This is a myth. There are at least several biological cells larger than an ostrich egg, despite the fact that even many scientists and laypeople believe the ostrich egg is indeed the biggest. The ostrich may actually be the heaviest cell, but this has not yet been tested. Largeness refers to size, not weight, so the ostrich egg is definitely not the largest. The first type of cell larger than the ostrich egg are nerve cells in especially long animals, such as the Giant Squid and Colossal Squid, which may have nerve cells as long as 39 feet (12 m), about 80 times larger than an ostrich egg. Nerve cells have very long axons, enabling the brain to send signals to distant limbs almost instantly. In giraffes, the nerve cells may be several yards (meters) long, running the whole length of the animal's neck, and in humans, the longest nerve cells are about 4.9 feet (1.5 m), running from the base of the spine to the toes. So even the human body has biological cells larger than the ostrich egg.
SimonV
9 jaar geleden
Da's een link die ik onder meer geplaatst heb... :)

Het beste antwoord

Lange dieren hebben lange zenuwcellen.
De reuzeninktvis heeft bijvoorbeeld zenuwcellen van 12 meter.

Vaak wordt het struisvogelei genoemd, maar de lengte daarvan is slechts 15 cm.

Toegevoegd na 7 minuten:
De Caulerpa (geslacht van zeewier) is bijzonder omdat deze ​​uit slechts één cel met vele kernen bestaat. Deze cel kan meer dan 3 meter lang worden.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wow! Mooi, uitgebreid antwoord met interessante bronnen!
Dank (en alvast een plus)! :)
Z512099
9 jaar geleden
Knap antwoord. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nogmaals dank en complimenten voor de beantwoording. :)