Waarom (en hoe?) komen watersalamanders in ons huis?

De afgelopen weken heb ik al een paar keer een (waarschijnlijk) alpenwatersalamander in huis aangetroffen. We wonen in een bos en ik weet dat er salamanders in een houtwalletje zitten, zo'n 10 meter verderop. Wat hebben ze in ons huis te zoeken, dat is toch helemaal geen goede plek? Ze zoeken toch geen warmte op ofzo? En hoe komen ze binnen? (het enige dat ik kan bedenken is onder de voordeur door. Maar waarom die moeite…?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
16.8K

Het beste antwoord

Salamanders zijn water en landdieren tegelijk.
Direct na de winter zoeken ze het water op om te paren en eitjes te leggen.
Eind van de zomer, maar vaak al in juli. komen ze weer op het land om zich vol te eten voordat het weer winter wordt.
Als het in de herfst kouder wordt, zoeken ze naar plaatsen waar het niet kan vriezen.
Zoals onder het vijverfolie, onder een berg met stenen, onder de schuurvloer, onder of tegen de fundering van een huis enz.
Bij het zoeken van zo een plaats, komen ze vaak ook per ongeluk het huis binnen.
Helemaal niet slim van ze, want daar is de lucht veel te droog en zullen ze uiteindelijk allemaal verdrogen.
Een kiertje van amper een cm, kunnen ze al door komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wij hebben de zelfde ervaring. Een kier van 2 of 3 mm onder voordeur is al voldoende. Maak in de voortuin een winterschuilplaats van stenen en houtresten.