Als je draagster bent, is je ziekte altijd recessief?

Hallo, ik ben hier genetica aan het leren :p en ik vraag mij af, als je draagster bent, en bijvoorbeeld je ziekte is een N, en een normaal gen is n, betekent dat als je draagster bent dat je een gen hebt van Nn en dat dan dus je ziekte recessief is? :) alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Als je draagster bent van een eigenschap (dat hoeft geen ziekte te zijn) en je merkt dat zelf (bijvoorbeeld: je kunt bepaalde kleuren niet zien, je proeft smaakstoffen die bijna niemand anders proeft, je haar groeit enorm snel) dan is die eigenschap dus NIET recessief (de eigenschap komt immers tot uiting). Juist wanneer je niets merkt kun je een eigenschap dragen die recessief is (blauw haar, drie neuzen, fantastisch goed op grote afstand kunnen zien, enorm gespierd zijn) en die pas bij je kinderen (als je ze krijgt) of kleinkinderen (als je die ooit krijgt) merkbaar worden.
Als je draagster bent van een recessief gen, komt dat gen bij jouzelf per definitie niet tot uiting. Merk op dat bij de combinatie Nn in 1 persoon, de ziekte (of andere eigenschap) WEL tot uiting komt; alleen mensen die de combinatie nn hebben, merken niets! In de combinatie Nn is immers N dominant over n!

Toegevoegd na 2 minuten:
in eerste zin: .. is die eigenschap BIJ JOU niet recessief... een eigenschap kan wel recessief zijn (bij een persoon), maar komt dan nooit tot uiting! recessief wil juist zeggen dat 'de eigenschap' wordt onderdrukt door 'het ontbreken van de eigenschap'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!!! :D
Je stelt het wat verwarrend. Draagster betekent dat je de ziekte/eigenschap kan doorgeven. Dat kan met zowel Nn als NN. In de praktijk noemen we iemand die de ziekte N slechts op één chromosoom heeft waardoor het niet tot uiting komt een draagster maar de persoon met NN is evengoed draagster.
Iemand met bruine ogen is drager van de eigenschap bruine ogen toch?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad verwarrend de antwoorden. Met de term drager wordt in de genetica bedoeld dat je de eigenschap bv. blond haar in je genen hebt maar dit wil nog niet zeggen dat je blond haar zal hebben. Hiervoor moet de eigenschap (een gen) aanwezig zijn op de twee chromosoomstrengen. Dan is de eigenschap dominant en komt ze tot uiting. Is dit niet het geval dan komt de eigenschap niet tot uiting en is ze recessief maar is men wel drager van de eigenschap. Dit geldt dus ook voor ziektes en aandoeningen.